Téměr zázrakem se dá nazvat záměr, díky němuž se má obnovit u Havlovic akvadukt. Tytam jsou doby, kdy vlaky jedoucí od Domažlic do Bavorska či Poběžovic musely před zastávkou Havlovice (Hadrovec) podjíždět neobvyklé technické dílo – most nad kolejemi s tekoucí vodou. Ten byl nejprve zúžen, posléze stržen. Prý kvůli blížící se elektrifikaci železniční trati. Od té doby museli lidé jdoucí z Pasečnice chodit na vlak oklikou přes Valchu.
Kdy bude akvadukt, který mnozí považovali za unikát, obnoven? „Vše je předjednáno na Správě dopravní cesty Českých drah. Připravují se podklady, na konci května by mělo dojít k jednání přímo na místě. Pokud vše klapne, mohl by být akvadukt v roce 2008 obnoven,“ říká domažlický starosta Miroslav Mach.
A proč je zájem o jeho obnovení? „Jednak se jedná o zajímavou stavbu, která na Hadrovec patřila, a bylo škoda, že zmizela. Nový akvadukt bychom využili. V případě elektrifikace povede trať jinudy, tenhle most by vyřešil spojení Domažlic s Babylonem nejen pro pěší, ale i pro cyklisty. Od cyklostezky Domažlice–Havlovice by nemuseli na silnici I. třídy, nýbrž by mohli jet pár desítek metrů po silnici na Pasečnici a před lesem vpravo odbočit k mostu a přejet kolem vlakové zastávky,“ líčí podrobnosti starosta. V tomto případě by cyklisté zmíněnou frekventovanou silnici přejížděli pouze u železničního přejezdu na takzvanou Šoulákovu cestu.
Je vůbec reálné akvadukt obnovit? Kdo vše zaplatí? „Myslím si, že by se mohly na stavbu získat peníze od Evropské unie. Most by cykloturistům umožnil přejet od Domažlic do Bavorska mimo hlavní silniční tah,“ uvažuje Mach.
Návrat mostu, pokud by byl takto využit, by přivítal i domažlický rodák Karel Pek, který v hadroveckém strážním domku (v době, kdy ještě most stál) přebýval u svého dědečka pana Kůsta. „Bylo by to fajn, na kole ročně ujedu tisíce kilometrů. Pamatuji si, že dědeček se o náhon staral. V zimě, když bývalo kolem mínus třiceti, jsme museli prosekávat led,“ vzpomíná Pek.