Co se děje v Německu.Co se děje v Německu.Zdroj: Deník

Deutschlandticket vyjde měsíčně v přepočtu na přibližně 1200 korun, umožní neomezené cestování po Německu a navazuje na oblíbenou devítieurovou jízdenku z loňského léta. Ta dokázala velmi výrazně zvýšit zájem o cestování veřejnou dopravou, především vlaky. „Bude tak možné jezdit po celém Německu bez složité tarifové struktury,“ řekl spolkový ministr dopravy Volker Wissing.

Naráží tak na jednu z největších složitostí cestování po Německu, kterou jsou desítky nejrůznějších dopravních tarifů jednotlivých dopravních svazů. Jen na severní hranici Česka s Německem platí hned dva. V okolí Labe je to VVO, v okolí Žitavu v sousedství Libereckého kraje je to dopravní svaz ZVON.

Národní park Saské Švýcarsko
Ředitel Národního parku Saské Švýcarsko končí. Odchází do Meklenburska

Nová celostátní jízdenka začne platit od 1. května, za 49 € si ji bude možné pořídit již od 3. dubna. Nebude ale v papírové podobě, bude si ji pouze možné nahrát do aplikace. Původně měla vejít nová jízdenka v platnost výrazně dříve, bylo ale nutné vyřešit spory ohledně jejího financování. Nakonec se spolková vláda dohodla s jednotlivými spolkovými zeměmi, že se o náklady podělí.

Odhadované náklady jsou tři miliardy euro, tedy více než 70 miliard korun. Federální i zemské vlády si od nové jízdenky slibují nejen to, že lidé ušetří peníze za dopravu, ale také že budou více upřednostňovat tu veřejnou na úkor individuální.

Za každé euro získají tři

Podobná jízdenka platí již od podzimu 2021 v Rakousku. Za tu dobu si ji pořídilo v zemi, která má přibližně stejně obyvatel jako Česko, více než 200 tisíc lidí. Rakouské ministerstvo ochrany klimatu, průmyslu, životního prostředí a dopravy přitom očekávalo zájem přibližně poloviční. Jízdenka za 1095 euro umožňuje celoroční neomezené cestování po celém Rakousku. Podle ministryně Leonore Gewessler Rakousko získá z každého investovaného eura tři.

Testování na koronavirus v Německu, březen 2022
Německo svírá covid silněji než Česko. Mnohá omezení proto platí

Zcela opačnou cestou se vydali politici rozhodující o veřejné dopravě v Česku. Například České dráhy zdražily s novým grafikonem o 16 procent, nové ceny platí od poloviny loňského prosince. Podobným směrem zamířili také zadavatelé regionální dopravy. Například integrovaný systém Doprava Ústeckého kraje zdražil od začátku roku 2023 o průměrných 23 procent, na jižní Moravě si pak od března připlatí v porovnání se současným jízdným o téměř pětinu víc. Dopravci i objednatelé dopravy argumentují vysokou inflací, prudce rostoucími cenami energií a zdražováním paliv.

U sousedůU sousedůZdroj: DeníkRubrika U sousedů

V dnešní době víme často mnohem více o tom, co se děje na druhém konci světa, než co se děje těsně u našich hranic, v sousedních zemích České republiky. Proto jsme se rozhodli vám odlehčenou formou přinášet na tomto místě každou neděli zprávy o tom, co se děje „u sousedů“, tedy na Slovensku, v Polsku, Německu a Rakousku. Informovat vás budou lidé, kteří buď v daných zemích žijí, jako je Eliška Gáfriková na Slovensku, Martin Kratochvíl v Polsku, nebo působí u hranic, jako Alexandr Vanžura v Děčíně, nebo Iva Haghofer u rakouských hranic na jižní Moravě. Za inspiraci k vzniku rubriky děkujeme panu Vladimíru Majerovi. Občas přispěji středoevropským pohledem do rubriky i já, evropský editor Luboš Palata. Přejeme hezké nedělní počtení.