„Oproti srovnatelnému období v loňském roce jsme zaznamenali nárůst řádově v desítkách procent,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Mountfield Kateřina Böhmová. Důvodem k boomu elektrokol podle ní bylo například to, že cyklistika zůstala jednou z mála volnočasových aktivit, které si lidé navzdory nákaze mohli dopřávat bez větších omezení.

Mnozí lidé si mohli elektrokolo dopřát i proto, že letos museli kvůli opatřením souvisejícím s koronavirem oželet zahraniční dovolenou, a cestovali jen po tuzemsku. „Díky elektrokolům, která jim výlety usnadní, mohou totiž i méně zdatní jedinci dojet k cílům, na které by si s normálním kolem netroufli,“ konstatovala Böhmová.

Předvánoční nákupy - Ilustrační foto
Obchodníci zůstávají i nadále v nejistotě. Hrozí fronta na dárky, varují

„Zájemci o elektrokola mládnou,“ uvedl Štěpán Pleskač ze společnosti BP Lumen, která elektrokola vyrábí. Zatímco dříve o ně měli zájem zejména lidé starší 55 let, nyní převažují čtyřicátníci. „Zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu,“ pochvaluje si Pleskač.

Největší zájem lidé mají o modely v ceně mezi 40 a 50 tisíci korunami, často však kupují i tzv. městská elektrokola za zhruba 17 tisíc korun. Obchodníci si mnou ruce i proto, že si pro elektrokolo na společné výlety mnohdy přicházejí dvojice, takže spolu odjíždějí na dvou bicyklech. „Fenoménem je i obliba kol u mladých rodin s dětmi,“ poznamenala Böhmová. Děti lidé vozí na přídavných vozících či tyčích, díky motoru zvládnou dlouhé výlety bez větší fyzické zátěže.

Nenech kolo vybít

Pro jízdu na elektrokole je důležitá péče o akumulátor, který patří k nejdražším součástem zařízení. Používají se zejména lithium-iontové články, na něž lze celkem ujet až 25 tisíc kilometrů. „Klíčem je nenechávat baterii zcela vybít, protože úplné vybití baterie vede k jejímu nevratnému poškození,“ uvedl Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT. Naopak se nemá nechávat baterie na nabíječce i dlouho poté, co je plně nabitá.

Více lidí na elektrokolech obchodníci vítají, podle některých ochránců přírody ale pod jejich koly trpí lesy. I fyzicky hůře vybavené cestovatele totiž dovezou i do dosud klidných odlehlých míst, kam se ve strachu z civilizace uchylují plaché druhy živočichů. Ochranáři proto prosí o ohleduplnost.

Žena na elektrokole. Ilustrační snímek
Elektrokola jsou na vzestupu. Podle čeho vybírat ty pro ženy?

„Pokud lidé zůstávají na území národního parku na vyhrazených cyklotrasách a současně elektrokola splňují vše, co mají, aby z pohledu legislativy mohla být považována za jízdní kola a nikoli za motorové vozidlo, problém to alespoň prozatím nepředstavuje,“ řekl mluvčí Národního parku České Švýcarsko Tomáš Salov. „Důležité je, aby jejich uživatelé dodržovali pravidla, na území v národním parku zůstali na vyhrazených cyklotrasách a ke svému okolí i ostatním návštěvníkům byli ohleduplní,“ apeluje.

Naděje obchodníků

Pokud se vyplní optimistická očekávání obchodníků, bude na cyklostezkách ohleduplnosti skutečně potřeba.

Jen pro představu. V letech 2017 až 2019 se podle Kratochvíla v České republice prodalo přibližně 160 tisíc elektrokol. Prodejci přitom pro příští roky očekávají další růst zájmu zákazníků. „Co víme celkem jednoznačně je fakt, že trh s elektrokoly ještě pár let poroste. Letos odhaduji nárůst poptávky někde okolo 30 až 50 procent ve srovnání s loňským, již tak rekordním rokem,“ prohlásil Lukáš Drahovzal z prodejny elektrokol Akumo.cz z Mělníka.

Horské elektrokolo.
Elektrokola jsou v kurzu. Ovšem pozor, při výběru hrají roli nejen baterie

Jeho odhad vychází ze zkušeností ze západu Evropy, kde podobný boom zažili před několika lety. „Vývoj jasně ukazuje, že elektrokola mění vnímání cyklistiky a rozšiřují možnosti, a to nejenom v rámci sportovního využití, ale i v rámci osobního transportu, třeba do zaměstnání a zpět,“ dodal Drahovzal.