Vezměte speciální hole do rukou a běžte ven. Kdykoli. V zimě, v létě nebo teď, kdy podzim kouzlí s barvami. Nebojte se, že budete vypadat trapně. Neslouží jako opora belhajících se. Naopak. Zapojíte s nimi celé tělo díky rytmickému pohybu. Jedná se o tzv nordic walking, sport, do kterého se může vrhnout každý, senior i vrcholový sportovec, každý, kdo si chce na své úrovni zlepšit kondici.

Svižným stylem se dopracujete k lepšímu zdraví, navíc strávíte příjemné chvíle s kamarády nebo s partnerem. Navíc i ve městech je spousta možností, kam jít, třeba po nábřeží nebo parku.

Kam na pěšky na výlet? Vydejte se k českým vodápádům:

Jak to chodí?

U tohoto sportu je skvělé, že k jeho provozování nepotřebujete fyzickou zdatnost, ale určitě ji získáte. Zapojíte při něm nejen celé dolní končetiny, ale také ruce a většinu svalů - zádových, prsních a břišních. Také pokud toužíte shodit nějaké to kilo, je toto chození ideální.

„Sval spaluje přednostně tuk při menším výkonu, jakým je chůze, při vyšším (běh nebo jízda na kole) naopak spíš vydává zásobní sacharidy. Proto je mnohem účinnější chodit po rovince než namáhavě stoupat do vršku,“ upozorňuje Kristýna Veitová, trenérka ze Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích. Zde hostům nabízejí zapůjčení holí zdarma a vydat se s nimi mohou po připravených okruzích v délce od 7 do 12 kilometrů.

Důležité je však dodržet následující pravidla:

*Teplé oblečení nechte doma, venku byste měli pociťovat mírný chlad. Pohybem se dostatečně zahřejete a zpotíte, a proto by oblečení mělo být volné. Obuv je ideální běžecká, v zimě navlečte rukavice.

*Hole nastavujte podle výšky své postavy. Většinou jsou teleskopické, takže je plynule posunete od 54 centimetrů výše. Stačí povytáhnout příslušnou část hole a zajistit. A jaká délka je tedy pro vás vhodná? Stačí od své výšky odečíst 50-55 cm. Ideální je ale nechat si je nastavit přímo v prodejně od odborníka.

*K holím patří protiskluzové gumové patky, které nasaďte vždy na špičku, při chůzi po asfaltu tlumí nárazy a odlehčují kolenním kloubům i svalstvu. Ostrý bodec s kotoučkem využijte při chůzi měkkým terénem.

*Naučte se hole správně držet a také způsob, jak je zapichovat i odrážet od země. Poraďte se s trenérem nebo s někým zkušeným. Patřičnou technikou neriskujete poškození zdraví.

Infografika - chůze

*Před tím, než vyrazíte, zahřejte tělo a svaly pomalou chůzí a rozhýbejte kotníky, kolena a kyčle krouživým pohybem.

*„Naplánujte si trasu i délku vycházky, stačí hodina,“ doporučuje trenérka. Rozdíl je, zda se vydáte do kopce, z kopce, nebo po rovině. Nepřeceňte síly. Ideální je jít 3krát až 4krát týdně.

*Zkuste sporttester, kterým ohlídáte svůj tep. Zůstaňte v aerobním prahu, do 65 % maximální tepové frekvence. Hlídejte dech. Když dokážete při chůzi mluvit, máte správné tempo na spalování kalorií.

*Počítejte s tím, že při hodinové procházce spotřebujete asi 0,5 litru vody, v horku i víc. Na výlet si proto vezměte ledvinku nebo batoh s pitím.

*Nikdy nezapomeňte na závěrečné protahovací cvičení.

*Kontraindikací pro tento sport je nekompenzovaný diabetik a kardiak.

Sport nordic walking
Takzvaná severská chůze, vznikla náhodou. V roce 1988 se měl konat v Helsinkách závod na běžkách, ale sníh tehdy nenapadl. Organizátoři proto poslali na trasu závodníky bez lyží, pouze s hůlkami. A nová atrakce byla na světě.

FRANTIŠKA TĚŠÍNSKÁ