V poslední den týdne se podle nich loni stalo 11 387 nehod, letos v lednu pak 691. S celkovými 12 078 dopravními haváriemi je tak neděle poměrně bezpečná pro cestu z víkendu domů. Na opačném konci žebříčku je pak při podobném propočtu pátek s 18 759 nehodami.

Pád ze střechy

Pokud jde o to, jaké jsou příčiny bouraček, z dlouhodobého hlediska vede to, že se lidé nevěnují řízení vozidla. Z loňských dat ale vyplývá, že Češi mají závažné problémy s ovládáním vozidla. „Následuje nesprávné otáčení nebo couvání,“ konstatuje ve zprávě ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Mezi další nejčastější příčiny dopravních nehod patří příliš rychlá jízda a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Bývalý fotbalista Marek Koštíř zahynul při autonehodě.
Tragédie. Bývalý fotbalový talent a reprezentant zahynul při autonehodě

Couvání a nesprávné otáčení se probojovaly na přední příčky i letos v lednu. Často přitom k těmto nehodám nedochází na silnici, ale třeba i při parkování před domem nebo před supermarketem. „Poškození vozů při vyjíždění z parkovacího místa je tu denním chlebem,“ říká Jaroslav Zoubek ze společnosti M2C, která zajišťuje ostrahu obchodních center.

„Stalo se, že žena za volantem neuměla ovládat automatickou převodovku, spletla si zařazení a spadla ze střechy, kde je parking, o patro níže. Některým řidičům se povedlo při objíždění retardéru položit auto na bok,“ popisuje.

Parkovací škody

Podobné nehody poměrně hojně registrují i pojišťovny. Například podle Uniqy jsou nejčastějšími příčinami parkovacích škod nervozita a nezkušenost řidičů stejně jako vysoký provoz. A neznalost pravidla pravé ruky. „Na uzavřených parkovištích, kde není lokálně režim upraven, ho řada motoristů opomíjí,“ říká mluvčí pojišťovny Eva Svobodová. Může se stát, že střet je tak silný, že se už škoda řadí mezi regulérní dopravní nehody.

Nehoda roomsteru ve Štěpánově
Řidička ztratila kontrolu nad autem a skončila na cyklostezce. Lehce se zranila