1. KDO nese odpovědnost za to, že se vláda v květnu neřídila doporučením týmu Pavla Řeháka, jehož model zachránil republiku v první vlně?
Máte pravdu, že v první vlně, tedy na začátku března, připravil Pavel Řehák matematickou prognózu epidemiologického vývoje, která nás včas varovala, jak můžou růst počty nakažených a donutila nás zatáhnout za záchrannou brzdu v řádu dnů. Otevřel nám oči a za to mu patří veliký dík. Na druhou stranu je férové k tomu dodat, že naši zemi pak zachránila opatření vlády, která jsme přijali na základě analýz a podkladů epidemiologické skupiny ministerstva zdravotnictví v čele s panem Prymulou.

Premiér Andrej Babiš (ANO)
ANALÝZA: Vláda se snaží, ale pořád je co zlepšovat

Situace v květnu, kdy jsme rozvolňovali, byla zase o něco jiná. Doporučení pana Řeháka, která mi přišla na email 26. května, jsem rozeslal k vyjádření všem dotčeným rezortům. A byl jsem obratem ujištěn, že naše ministerstva a zejména ministerstvo zdravotnictví už mají v těchto oblastech připravené své vlastní dokumenty konzultované s odborným aparátem. A ty se s doporučeními pana Řeháka v mnohém shodovaly.

Mimo jiné 25. května, tedy den předtím, než pan Řehák zaslal svá doporučení, jsme na vládě schvalovali plán Chytré karantény 2.0, který připravilo ministerstvo společně s Národní agenturou pro komunikační a informační technologie. Připravovala se ale třeba i Národní testovací strategie, kterou jsme zveřejnili 30. července 2020. Díky ní dnes testujeme i 37 tisíc lidí denně.

2. JAK může veřejnost brát vládní nařízení vážně, když premiérovi v otázce informací ohledně koronaviru věří jen třetina lidí?
Já nechci moc hodnotit jediný průzkum na tohle téma, který aktuálně vznikl, a vyjadřovat se k němu. Určitě vnímám všechnu tu kritiku, beru ji s pokorou a snažím se z ní poučit. Zároveň stále věřím, že Češi, i když mi třeba politicky nefandí, moc dobře ví, že pro ně já i celá vláda děláme vážně maximum. Už přes půl roku pracujeme od rána do noci a to s jedinou prioritou - ochránit naše občany. Ochránit jejich zdraví, jejich životy a jejich práci.

A pokud to nevěří mně nebo ostatním ministrům, byl bych moc rád, kdyby to věřili alespoň ministru zdravotnictví, který je jeden z největších expertů na epidemie u nás. Nechci se na nic vymlouvat, ale procházíme jednou z nejtěžších krizí od 2. světové války. Nejen my, ale celá Evropa i celý svět. První vlnu jsme zvládli s velkou pomocí našich občanů a já bych je chtěl všechny moc poprosit, aby nám pomohli i tentokrát.

Libor Bouček
Měli jsme koronavirus. Není to sranda, vypráví české osobnosti

3. PROČ je ČR v současnosti v boji s epidemií druhá nejhorší na světě a první v EU. Jaké jsou jasné varianty dalšího vývoje?
Souhlasím s tím, že současná situace není dobrá a to hlavně v počtech nakažených a hospitalizovaných. Ministr zdravotnictví proto přichází s opatřeními, která by nám měla pomoct zploštit křivku nakažených a zvládnout příliv pacientů do nemocnic tak, aby to náš zdravotnický systém zvládnul. Den co den situaci vyhodnocuje a v případě potřeby bude navrhovat další opatření, abychom nemuseli úplně vypnout celou naši ekonomiku.

Zároveň ale to vaše tvrzení, že jsme jedni z nejhorších na světě, není úplně korektní. Záleží na tom, jaké parametry berete v potaz, a navíc je na tak silný soud ještě brzy. V celkových číslech jsme na tom stále o mnoho lépe než např. Belgie, Velká Británie, nebo Francie. Pro ilustraci třeba v Belgii, kde žije 11,4 milionů obyvatel, zaznamenali 10 393 úmrtí spojených s nemocí covid, což je asi 896 na milion obyvatel.

U nás je úmrtnost aktuálně 131 na jeden milion. Tedy násobně nižší. A já bych chtěl poděkovat hlavně našim zdravotníkům, protože je to i jejich těžká každodenní práce, díky které ta čísla nejsou tak kritická.

4. KDYŽ bude kolabovat zdravotnictví, existuje plán na ochranu lidských životů?
Je zbytečné neustále strašit občany. Máme jeden z nejlepších zdravotnických systému v celé Evropě, s kapacitou lůžek až 47 tisíc, z toho pro tento moment 10 tisíc lůžek s kyslíkem a 1500 lůžek JIP vyčleněných pouze pro covidové pacienty. Robustnost a připravenost systému zajištuje krizově pro ministerstvo zdravotnictví speciální skupina pro kapacitu a centralizaci lůžek, kapacita bude průběžně navyšována s ohledem na vývoj situace a dle daných potřeb. Pro případ akutní potřeby budou do systému doplněny další kapacity polních nemocnic a lázeňských lůžek.

5. KDY budou schváleny krizové zákony a nová protipandemická strategie?
Typový plán epidemie byl již zpracován na ministerstvu zdravotnictví a je připravena novela zákona č. 258 sb. k řízení hygienické služby. Ministerstvo vnitra připravuje novou krizovou legislativu. Nová případná opatření a další možná opatření budou navrhována v závislosti na vývoji epidemiologické situace a konkrétních hodnot, které průběžně monitorujeme a vyhodnocujeme.

6. ČÍM chce vláda zabránit největší hospodářské krizi v ČR po listopadu 1989?
První krok už jsme udělali. Nenechali jsme padnout malé a střední podniky a živnostníky a tím i střední stav. Naší velkou výhodou je to, že jsme do zdravotní krize vstoupili se čtvrtým nejnižším zadlužením v Evropské unii, protože mým vstupem do vlády jsme dluh vůči HDP od roku 2014 do roku 2019 významně snižovali.

Prezident České lékařské komory Milan Kubek
Prezident lékařské komory Kubek: Na výzvu zatím reagovalo šestnáct lékařů

Do příchodu covidu se naši zemi od roku 2014 dařilo jako nikdy a dařilo by se dál. Právě proto jsme si mohli dovolit okamžitě uvolnit na podporu ekonomiky, zaměstnanosti a podnikání více než 200 miliard korun. To jsou peníze, které dopady krize samozřejmě zmírňují, protože udržují kupní sílu a životní úroveň na stále velmi dobré úrovni.

A v těch opatřeních samozřejmě pokračujeme. Střednědobý horizont podpory hospodářství plánujeme založit na podpoře investic, udržení hotovosti prostřednictvím bankovních záruk, podporou zaměstnanosti a zvýšením výdajů na výzkum, vývoj a inovace. Například příští rok uvolníme na investicích o 40 miliard více, celkem 187 mld. Kč. 

Paralelně připravuje vicepremiér Havlíček Hospodářskou strategii a plán obnovy. V něm alokujeme zdroje do digitalizace, chytré infrastruktury, zdravotní prevence, přechod na bezemisní energetiku, posílení polytechnickeho vzdělávání, vše dle vize Země pro budoucnost.