Mezi věčnými dietáři existuje řada těch, pro které je alfou a omegou hubnutí počítání kalorií s tím, že tělu je jedno, z čeho energii přijme. Možná proto jejich úsilí často nemívá úspěšný konec. Pro tělo je prokazatelně velký rozdíl, jestli svých dietních 1500 kilokalorií denně pojme ze dvou větrníků se šlehačkou, z pouhé zeleniny nebo z chytře vybraných potravin.

Jezte méně kalorií, než spálíte

„Klíčem k úspěšnému hubnutí je zrychlit metabolismus a jíst potraviny, které tomu napomáhají. A neméně důležité je udržovat kalorický deficit, což znamená jíst méně kalorií, než spálíte,“ shrnuje celou pravdu specializovaný web Prevention.

„Pokud máte v úmyslu hubnout, je skvělé vědět, že určité potraviny vám mohou pomoci dosáhnout vašich cílů rychleji,“ cituje zdravotnický web Good To klinickou nutriční specialistku Suzie Sawyer.


Nahrává se anketa ...

Co umí spalovače tuku

Takzvané chytré potraviny označované jako spalovače tuku podle nutriční specialistky umějí především nastartovat metabolismus a pořádně ho zaměstnat, zvýšit rychlost štěpení tuků, zasytit na dlouhou dobu a také uklidnit. Stres sám o sobě totiž může tělo inspirovat k nežádoucímu ukládání tukových polštářů kolem břicha a pasu.

9 nejlepších potravin do dietního menu

Tady je devět nejlepších potravin do vašeho dietního menu, na kterých se shodnou výživoví poradci i vědci v různých klinických studiích: je v nich hodně bílkovin, dobrých tuků a také koření.

„Obvykle mají vysoký obsah vlákniny, bílkovin a zdravých tuků. Tyto atributy pomáhají snižovat hlad a chutě a zvyšují pocit plnosti po jídle a mezi jídly. Ve skutečnosti jedna zdravotnická studie z roku 2021 zjistila, že vysokoproteinová a nízkoglykemická strava je jedním z nejlepších způsobů, jak dlouhodobě udržet hlad pod kontrolou,“ potvrzuje zdravotnický web Dr. Axe.

1. Losos

Výživový poradce a osobní trenér David Weiner na svých webových stránkách uvádí: „Losos je fantastickým zdrojem vysoce kvalitních bílkovin, které jsou prospěšné pro hubnutí: tělo musí tvrdě pracovat, aby je strávilo. Losos je navíc skvělým zdrojem omega 3 mastných kyselin, které prokazatelně podporují spalování tuků. Tuk v rybě také snižuje hladinu stresového hormonu kortizol, který se podílí na nežádoucím ukládání tuku.“

2. Řecký jogurt

„Plnotučný řecký jogurt obsahuje konjugovanou kyselinu linolovou (CLA), která podporuje spalování tuků. Probiotika v jogurtu podporují dobré střevní bakterie, které jsou klíčem k jakémukoli programu hubnutí,“ píše web Good To s tím, že čím větší nadváhu má člověk, tím nevyváženější jsou bakterie v jeho střevech. Právě tato nerovnováha může proces hubnutí komplikovat a zpomalovat.

3. Brokolice

„Brokolice, ale také květák a růžičková kapusta mají super vysoký obsah vlákniny a živin, díky kterým vaše tělo spaluje tuky,“ říká registrovaná dietoložka Claire Muszalski. Podle vědců pak brokolice a příbuzná zelenina obsahuje vápník, který je dobrý pro zdravé klouby a hubnutí. Studie University of Tennessee zjistila, že vápník ve skutečnosti řídí, jak se tuk zpracovává a ukládá v těle: čím více vápníku v tukové buňce, tím více tuku tato buňka spálí.

4. Ořechy a mandle

„Ořechy, konkrétně mandle, jsou skvělým zdrojem hořčíku, zdravých tuků a bílkovin. Jako takové vyžadují, aby tělo během trávicího procesu využívalo více energie, což může nastartovat váš metabolismus a pomoci spálit více kalorií,“ doporučuje už citovaný výživový poradce a osobní trenér David Weiner.

Takzvané spalovače tuků v tabletách, kterých lékárny nabízejí nepřeberné množství, zpravidla obsahují v různých kombinacích kofein, guaranu, kapsaicin, L-karnitin, zelený čaj a kofein a stojí stovky korun. Každou z uvedených ingrediencí ovšem tělo může přijímat i v přirozené, a tedy příjemnější podobě.

Jeho slova potvrzuje také závěr studie citované v International Journal of Obesity, podle níž jsou zvláště mandle něco jako superpotravina spalující tuky. Účastníci s nadváhou, kteří se studie zúčastnili a užívali si mandle jako součást nízkokalorické diety, ztratili celkově o 50 procent více tuku ve srovnání s pouhou jedenáctiprocentní ztrátou u druhé testované skupiny, která se ke stejnému jídelníčku mandlí a ořechů ani nedotkla.

5. Jablečný ocet

„Jablečný ocet může pomoci zabránit přibírání na váze tím, že sníží chuť na cukr a pomáhá vyrovnávat hladinu cukru v krvi. Dělá to díky své aktivní složce zvané kyselina octová. Požití jablečného octa před jídlem může způsobit pocit sytosti s menším množstvím jídla. Navíc funguje jako přirozený způsob detoxikace těla,“ doporučuje zdravotnický web Dr. Axe.

6. Kajenský pepř

„Kajenský pepř zvyšuje schopnost vašeho těla vytvářet teplo a tím pádem spalovat více energie: přesně to chcete, když se snažíte shodit přebytečná kila,“ přidává na seznam spalovačů tuku kajenský pepř zdravotnický web Dr. Axe. Podobný efekt má podle webu i zázvor, křen, chilli papričky a jejich příbuzné jalapeňos.

7. Grapefruit

Grapefruit je podle nutričních specialistů plný enzymů, které pomáhají v těle rozkládat cukr. I pouhé čichání grapefruitového esenciálního oleje může podle webu Dr. Axe pomoci zlepšit náladu a otupit chuť k jídlu. Grapefruit byl také hlavním hrdinou proslulé diety, kterou prý sestavila slavná americká klinika Mayo a kterou ve 30. letech minulého století houfně a úspěšně držely tehdejší hollywoodské stars.

8. Skořice

„Studie zjistily, že skořice umí napodobovat působení inzulínu a měnit tak způsob metabolismu sacharidů a cukru. Skořice jednoznačně zrychluje metabolismus, což vám umožní spálit více kalorií,“ doporučuje zdravotnický web Prevention.

Skořice a její účinky pro vaše zdraví:

| Video: Youtube

9. Voda

Ano, voda. Zní to možná banálně, ale obyčejná a prostá pitná voda pomáhá tělu dobře fungovat a udržovat metabolismus ve správném chodu a rychlosti. Hrnek vody podle webu Prevention navíc nesmírně pomáhá držitelům redukčních diet ve chvílích, kdy takzvaně potřebují zaměstnat ústa.

Voda, speciálně ta vlažná, je také nezbytnou součástí ranního nápoje, který prý svým obsahem tělo po probuzení pořádně nakopne a dá mu na srozuměnou, že má začít fungovat na plné obrátky. Pomůže také s pravidelným vylučováním, které při redukčních dietách někdy nefunguje, jak má.

Ranní startovací nápoj

  • šťáva z jednoho citronu
  • půl lžičky skořice
  • čtvrt lžičky kurkumy
  • 300 ml vlažné vody

Postup:
Všechny suroviny dejte do shakeru nebo lahve. Důkladně protřepejte a protřepávejte i během pití, protože kurkuma se ráda usazuje na dně sklenice.

Máme pro vás i další tipy na zdravá jídla a nápoje. Najdete je v nabídce článků níže.