V Plzni začne v říjnu třetí etapa přestavby hlavního vlakového nádraží. Její hlavní částí bude téměř dvouletá rekonstrukce dvou železničních mostů přes Mikulášskou ulici. Tato tepna na Slovany se zavře, dělníci ji rozkopou a vymění tu veškeré inženýrské sítě. „Nesáhlo se na ně sto let," uvedl náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Chystaná část přestavby vlakového nádraží je stavbou za 1,3 miliardy Kč, investorem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Podíl Plzně jako partnera projektu je 90 milionů Kč.

Státní firma investuje v plzeňském uzlu celkem 6,5 miliardy korun, hlavně z peněz EU. „Všech pět staveb by mělo být dokončeno do roku 2022," řekl Pavel Paidar ze SŽDC. Kromě mostů v Mikulášské budou také obnoveny prostory před nádražím a tramvajové tratě.

Stavba zasáhne i do tramvajového provozu

Stavbaři předělají tramvajové tratě, všechny sítě, vzniknou nová parkovací stání, zastávky pro autobusy a točna. „Snažíme se začít v říjnu. Už běží tendr, v srpnu by se měly otevírat obálky," řekl Paidar. Důležité je, aby v únoru příštího roku začala oprava většího viaduktu blíže k Tesku, která potrvá rok, stejně jako u druhého mostu.

Tramvajová trať bude ve velmi omezeném provozu od února 2017 do srpna následujícího roku. Tramvaje projedou jen po jedné koleji, auta a trolejbusy po objízdných trasách.

Nejsložitější bude právě rekonstrukce mostů. Oba se rozšíří a zvětší se i jejich podjezdové výšky. Most blíže k Tesku se z 25 metrů rozšíří téměř na 40, druhý blíže k Petrohradu se rozšíří z 15 na 26 metrů. Nejdříve se sundá jeden most, pak se převedou železniční tratě chebská, domažlická a klatovská na další most. To se zopakuje u druhého mostu.

Velké plány

SŽDC dokončí letos kompletní rekonstrukci východní části stanice, tedy směrů na Prahu, České Budějovice a Most, která přijde na 1,81 miliardy Kč. Čtvrtou stavbou v uzlu Plzeň bude přesmyk domažlické trati za zhruba 1,6 miliardy Kč, u nějž letos SŽDC požádá o stavební povolení, dokončuje projekt a řeší rozsáhlé výkupy.

„Zdvojkolejní se úsek na Domažlice, úrovňový přejezd nahradí přeložka po mostě, narovná se oblouk a vznikne nová zastávka Plzeň-Skvrňany," uvedl Paidar. SŽDC chce začít se stavbou příští rok a dokončit ji do poloviny roku 2019.

„Připravujeme ještě pátou stavbu, tedy výjezd na České Budějovice. Ta už není tak rozsáhlá, pouze zkapacitní výjezd na jih od Plzně," uvedl Paidar. Začít by měla kolem roku 2020 a skončit v roce 2022. Má přijít na necelou miliardu korun.

„Rozhodující součástí bude přemostění budoucí přeložky komunikace I/20, které připravuje Ředitelství silnic a dálnic, s nímž to budeme koordinovat," uvedl Paidar.