Nejpozději do poloviny letošního roku vypíše Krajský úřad výběrové řízení na nového či nové dopravce, kteří budou v Plzeňském kraji zajišťovat autobusovou dopravu od ledna 2020 na deset let.
Stávající smlouvy skončí s rokem 2019 a kraj finišuje s představou, co bude od společností, jejich řidičů a vozového parku chtít.

„Největší problém není definovat, jak má vypadat autobus nebo informační systém, ten už máme vymakaný, ale přemýšlet na deset let dopředu. Co může nastat za situace, abychom je měli v nějakém ekonomickém modelu a pak je do toho mohli zařadit. Můžete na něco zapomenout a za pár let se bude muset soutěžit znovu. Jde o případné budoucí nárůsty mezd, cen nafty…“ jmenoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek. Hejtman Josef Bernard ho doplnil: „Ten model by měl pamatovat na úplně všechny eventuality, které mohou během deseti let nastat.“

Kněží plzeňské diecéze se vydali průvodem z biskupství do katedrály sv. Bartoloměje, aby společně zahájili postní dobu.
Věřícím začala postní doba

AUTOBUS I VLAKY

Spolu s autobusovými začne Plzeňský kraj vybírat neboli soutěžit také nové vlakové dopravce. „Do pololetí musíme začít soutěžit skoro všechno. Ve vlacích bude prioritou první elektrifikovaná trať z Klatov na Prahu, pak budou následovat regionální trati a souběžně s nimi soutěže na autobusy,“ pokračoval Čížek.

Autobusy nových dopravců mají začít v kraji jezdit v lednu 2020, vlaky nových dopravců v prosinci téhož roku.

Výběrové řízení tedy kraj vypíše akorát včas. „Jednou podmínkou bude, že nový dopravce bude mít nový vozový park. Na nákup autobusů je třeba dát rok času, na nákup vlaků dva roky, pokud nepůjde o repasované soupravy, které chceme na regionální trati,“ uvedl hejtman.

Ilustrační foto.
Zátah, odtah, přítah. S chybným parkováním si raději nehrajte

CO NEJVÍC OTEVŘÍT

Jestli bude možné nové autobusy za rok získat, si už kraj ověřoval u jejich výrobců. „Až budeme mít přesné podmínky výběrového řízení, chceme provést takzvanou předběžnou tržní konzultaci jak s dopravci, aby nám třeba řekli, co je špatně, co se jim nelíbí a co máme upřesnit, tak opět s výrobci,“ vysvětluje Čížek.

Podle Bernarda bude kraj od dopravců chtít hlavně férové jednání, což dokládá i tím, že ačkoliv současnému největšímu dopravci ČSAD vystavil 122milionový dluh za nedostatky v minulých letech, není ze hry.

Ostatně ČSAD už vloni prohlásily, že se soutěže zúčastní a jsou připraveny obnovit vozový park. „Budoucí soutěže na autobusy i na vlaky musí znamenat podstatné snížení nákladů i přesto, že budeme téměř všude požadovat nové stroje,“ konstatoval. Soutěž na autobusové dopravce rozdělí kraj na dvě části – severní a jižní. Kraj by přitom chtěl dopravce dva, aby předešel rizikům, jako například stávkám řidičů.

Předzahrádka jedné z plzeňských restaurací.
Předzahrádky bez byrokracie