Techmanii dáme více peněz, ale chceme většinu v dozorčí a správní radě instituce. Tak zní nabídka vedení Plzeňského kraje směrem ke spoluzakladatelům science centra Škodě Transportation a Západočeské univerzitě v Plzni (ZČU).

Podle hejtmana Rudolfa Špotáka věnoval kraj za dobu fungování science centru 106 milionů korun a nyní je ochotný poskytnout i více než současných 14 milionů korun. „Techmanii považujeme za velice úspěšný projekt, který rozvíjí zájem o technické vzdělání. Náš region je technicky a průmyslově založený a technicky vzdělané lidi budeme stále potřebovat,“ vyzdvihl význam Techmanie hejtman.

Dodal však, že se vedení kraje obává, že se vývoj Techmanie zastavil. „Ta expozice je, řekl bych, spíše v udržovací fázi. Exponáty by potřebovaly investice, úpravy a tak dále,“ sdělil hejtman.

Doplnil, že pokud se se Škodou a univerzitou domluví, kraj by se stal stejně jako oni spoluzakladatelem. „Pokud budeme Tech-manii poskytovat veřejné pe-níze, tak si myslíme, že by-chom nad tím měli mít kontrolu,“ poznamenal Špoták.

Markéta V. u Krajského soudu Plzeň.
Soud snížil ženě trest za týrání a znásilňování malého dítěte

Otázkou teď je, jak se k nabídce kraje postaví spoluzakladatelé. Mluvčí ZČU Šárka Stará Deníku řekla, že obecně je univerzita spolupráci s Plzeňským krajem nakloněna. „O tomto konkrétním záměru však máme infor-mace pouze z médií, nepovažujeme tedy za vhod-né ho v tuto chvíli komentovat,“ vysvětlila.

Podobně reagoval také mluvčí Škody Transportation Jan Švehla. „Spolupráce s Plzeňským krajem byla vždy na velmi dobré úrovni, nicméně skupina Škoda se k současným jednáním ohledně Techmanie v tuto chvíli nechce vyjadřovat,“ oznámil Švehla.

Science centrum, které se pro veřejnost otevřelo v roce 2008, se potýkalo s velkými finančními potížemi. Bývalý ředitel Vlastimil Volák, který v Techmanii skončil v listopadu loňského roku, tvrdil, že špatnou situaci zapříčinila covidová omezení. Vedení instituce tak muselo podle Voláka propouštět zaměstnance a nechat otevřeno jen několik dní v týdnu.

Deníku se ale posléze ozvalo několik bývalých zaměstnanců, kteří shodně tvrdili, že odešli kvůli špatnému vedení, které jim dělalo naschvály a neumožňovalo jim instituci dál rozvíjet. V čele Techmanie teď stojí Jiří Královec, který dříve pracoval pro Škodu Transportation.