„V těchto dnech analyzujeme další postup," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. Stejně reagovali i zástupci firem OHL ŽS a HOCHTIEF CZ.

Pokud se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže obrátí, bude to pro Česko téměř jistě znamenat ztrátu evropských dotací, jež měly stavbu zafinancovat. To připouští i sama SŽDC. „V případě podání návrhu k antimonopolnímu úřadu by se s největší pravděpodobností stavbu nepodařilo dokončit do konce roku 2015 a Česká republika by tak mohla přijít o možnost financování z evropských zdrojů," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Zakázku, o niž se utkalo pět firem, vyhrál Metrostav. Ten chce dvacetikilometrovou trať se čtyři kilometry dlouhým tunelem postavit za 3,97 miliardy korun. To je zhruba polovina předběžně odhadovaných nákladů. Právě cena byla rozhodujícím kritériem. Výběrová kritéria napadla firma OHL ŽS. Nabídková cena totiž měla váhu 97 procent, prodloužení záruky za jakost díla pak mělo pouze tříprocentní váhu. Zadavatel zároveň podle společnosti nepřipustil prodloužení záruční doby o více než 24 měsíců.

Neúspěšným firmám také vadí, že Metrostav bude razit tunel metodou, která podle nich neodpovídá zadávací dokumentaci. To však správa železnic odmítá. „Týmem odborných poradců bylo doloženo, že nabídka splňuje požadavky stanovené zadávacími podmínkami veřejné zakázky," uvedl Tesař.

Skanska si SŽDC zároveň stěžovala, že nemohla nahlédnout do protokolů z jednání hodnotící komise.

S Metrostavem uzavřená smlouva je podle SŽDC nastavená tak, že ji nejde dodatečně nijak navyšovat.

Právě dodatečné prodražování zakázek Česku vyčítala Evropská unie. „Zhotovitel uváděnou cenu považuje za cenu konečnou a nepřekročitelnou. Jednostranně z vůle zhotovitele stavbu prodražit nelze," uvedl Tesař.

Plánovaná doba výstavby je tři roky. Za každý den prodlení by Metrostav zaplatil sankci dvanáct milionů korun. Stavba musí být hotova do konce roku 2015, jinak Česko přijde o evropské peníze. Ty činí přes tři čtvrtiny nákladů.

Podle původních plánů se přitom s modernizací tratě mělo začít už v polovině roku 2010. Nový železniční koridor zkrátí cestu z Plzně do Prahy ze 104 na 70 minut. Vlaky po něm budou jezdit rychlostí 130 kilometrů za hodinu, soupravy s naklápěcími skříněmi ještě o 30 kilometrů za hodinu rychleji.

Vybrané námitky zaslané SŽDC

OHL ŽS
(nabídka za 4,79 miliardy Kč)
• Zadavatel se zákonným způsobem nevypořádal s požadavkem na dílčí hodnotící kritéria. V rámci základního hodnotícího kritéria ekonomické výhodnosti nabídky stanovil kritérium nabídkovou cenu s váhou 97 % a kritérium prodloužení záruky za jakost díla na ostatní vady s váhou 3 %. Zároveň nepřipustil prodloužení záruční doby o více než 24 měsíců.
• Zadavatel, resp. hodnotící komise, do procesu hodnocení nabídek a výběru nejvhodnější nabídky zahrnul i varianty nabídky předložené Metrostavem, které měly být po provedeném posouzení vyřazeny a vyloučeny z další účasti v zadávacím řízení.
- o námitkách SŽDC nerozhodlo, protože byly podané opožděně
Skanska
(nabídka za 4,76 miliardy Kč)
• Společnost neúspěšně opakovaně žádala o nahlédnutí a zpřístupnění všech protokolů z jednání hodnotící komise, jakož i protokolů a písemných výstupů odborných poradců, kteří byli komisí přizváni k posouzení nabídek na veřejnou zakázku. Byly jí poskytnuty pouze protokoly o otevírání obálek, o posouzení kvalifikace a zpráva o posouzení a hodnocení nabídek.

HOCHTIEF CZ
(nabídka za 4,79 miliady Kč)
• Rozhodnutí o výběru je výsledkem nedostatečného posouzení variantních nabídek vybraného uchazeče. Obsahují hodnoty, jež jsou nesplnitelné a vycházejí z předpokladů a podmínek plnění zakázky, které nejsou reálné.