„Plzeň má povinnost šířit osvětu. Myslím, že taková kampaň patří k nejefektivnějším způsobům, jak oslovit veřejnost," zdůvodnila volbu kampaně vedoucí odboru sociálních služeb Alena Hynková. Snímky zachycují život lidí bez střechy nad hlavou i těch, již využívají pomoc Domova sv. Františka nebo jsou bezplatně ošetřeni na borské poliklinice.

Kampaň by ovšem měla zaujmout také samotné bezdomovce. „Ti se dosud pohybují venku. Chceme je motivovat, aby požádali o pomoc a obrátili se třeba na azylový dům," ozřejmila Hynková.

Ředitel Městské charity Plzeň Pavel Janouškovec si zvoleným způsobem není zcela jistý. „Není zaručené, že kampaň bude mít pro bezdomovce větší účinek. Někteří si svobodu hájí a nechtějí si ji nechat vzít. Na druhou stranu lidem stále vysvětlujeme podstatu naší práce. Vyjma toho je potřeba ukázat i jiný pohled na bezdomovectví, protože i tito lidé potřebují pomoc a druhou šanci," uvedl.

Velkoplošné plakáty jsou umístěny na čtyřiceti plzeňských zastávkách od pondělí. V ulicích zůstanou do 28. prosince. Realizace netradičního nápadu, který je údajně jediným v republice, stála 80 tisíc korun. Vedle této kampaně ale Plzeň letos zintenzivnila spolupráci s Městskou charitou. Osmičlenný tým pravidelně vyráží do terénu, kontaktuje cílovou skupinu a nabízí jí pomoc. Od nového roku se navíc rozjede další program zaměřený na získávání zaměstnání.

Fotil lidi bez přístřeší, pak přišli na vernisáž

Plzeň – Nejdříve fotil Jaroslav Hausner periferii města, pak se zaměřil také na bezdomovce. Na některá místa, kde se lidé bez střechy nad hlavou zdržují, narazil sám, na jiná se informoval třeba u policistů. Z téměř půlroční práce vzniklo přibližně pět set snímků, část z nich teď Plzeňan vystavuje v Galerii Jiřího Trnky.

„Zpočátku jsem se obával, jak mě bezdomovci přijmou. Ale moje pochybnosti byly zbytečné," řekl umělec. Od února letošního roku mapoval zejména dvě hlavní lokality, a to Božkov a Sylván. S pořizováním fotografií začal Hausner v únoru. Během skoro půlroční práce se s některými lidmi bez přístřeší sblížil. „Když jsem za nimi přišel, vždycky jsem jim něco donesl. Při návštěvě mě ale také oni pohostili, třeba kávou," uvedl.

Na snímcích, kterých pořídil Hausner přibližně pět set, zachytil přirozené prostředí bezdomovců, nic nestylizoval. Pouze fotografie barevně upravil. „Jsou úmyslně potemnělé. Bílou barvu jsem na všech kouscích nahradil šedou," vysvětlil. Na závěr uspořádal výstavu, která je od poloviny listopadu do půlky prosince umístěna v Galerii Jiřího Trnky. „Bezdomovce výsledek zajímal, pět z nich proto přišlo na vernisáž," doplnil Hausner.

Některé snímky byly použity do kampaně zaměřené na bezdomovectví, která v pondělí v Plzni odstartovala. Na projektu se podílel i Vladimír Křivka, jenž fotografoval v Domově sv. Františka a také na borské poliklinice. 

Řešení existuje

- takový název nese kampaň zaměřující se na bezdomovectví v Plzni
- na 40 zastávkách jsou umístěny velkoplošné plakáty (110 x 80 cm), realizace nápadu stála město 80 tisíc korun
- podle nedávno provedené studie se v Plzni vyskytuje přibližně 250 bezdomovců