Muž, který létá už šest desítek let, podle ústavu nesprávně manipuloval s palivovým kohoutem jedné z palivových nádrží během letu a následně nezvládl nouzové přistání.

Incident se odehrál vloni 5. září. Ultralehké letadlo řídil pilot, jenž zahájil leteckou činnost již v roce 1960 létáním na kluzácích. O pět let později získal kvalifikaci instruktora motorových letounů, v letech 1972 až 2007 pracoval jako dopravní pilot. Ve vzduchu strávil přes 20 000 hodin. V osudný den s ním letěl muž, který v minulosti pracoval v letovém provozu jako mechanik a s pilotem se velmi dobře znal. Vydali se spolu na rekreační navigační let. Po minutí obce Zbiroh pilot podle ÚOZPLN zaznamenal narůstající rozdíl v indikaci množství paliva v levé a pravé nádrži. „Provedl pravou zatáčku o 360° pro srovnání hladin paliva. Protože se situace nezlepšila, pilot zapnul elektrické palivové čerpadlo, zavřel palivový kohout pravé palivové nádrže a pokračoval v letu přímo na letiště Rokycany. Následně začal motor ztrácet výkon a nereagoval na pohyb táhla přípusti. Pilot se rozhodnul provést nouzové přistání do terénu a vysunul vztlakové klapky do polohy na vzlet. Během přiblížení na plochu se motor zastavil,“ konstatuje ve zprávě ÚOZPLN s tím, že poté letoun přelétl vedení vysokého napětí a po tvrdém přistání na čerstvě zoraném poli se převrátil na záda. „Zůstali jsme viset upoutáni v popruzích. Na moje volání spolucestující neodpovídal,“ popsal pilot. Sám utrpěl jen lehké zranění, ale jeho kolega byl v bezvědomí. Utrpěl poranění hlavy, krční páteře, hrudníku a další zranění a po resuscitaci byl letecky dopraven do nemocnice, kde však 4. den po nehodě zemřel. Na smrti měla podle odborníků podíl jak nehoda, tak jeho zdravotní problémy.

Motorest chátrá...
Svojkovičtí získali přes čtyři miliony, opraví za ně motorest

ÚOZPLN konstatoval, že pilot sice v některých záležitostech reagoval na kritickou situaci správně, ale udělal i několik chyb. Nezkontroloval před startem stav paliva v jednotlivých nádržích originální mechanickou měrkou, provedl zcela zbytečný manévr zatáčkou o 360° či během nouzového přistání do terénu nezabránil snížení rychlosti pod doporučenou. „Příčinou letecké nehody bylo vysazení motoru z důvodu přerušení dodávky paliva způsobené nesprávnou manipulací s palivovým kohoutem jedné z palivových nádrží během letu a následné nezvládnuté nouzové přistání do terénu,“ uzavřel ÚOZPLN.

„Rokycanští kriminalisté se případem, který prověřují pro podezření z usmrcení z nedbalosti, stále zabývají,“ řekla Deníku rokycanská policejní mluvčí Hana Kroftová s tím, že dosud nebyl nikdo z ničeho obviněn. Na základě závěrů ÚOZPLN se dá předpokládat, že brzy bude zahájeno trestní stíhání pilota, jehož tak bude čekat soud.