V rámci projektu Prazdroj lidem obdržel přes 300 tisíc korun na finální opravu kotle. A už letos mašinka brázdí okolí Plzeňska. Naposledy tuto sobotu v rámci akce Den železnice v Chrástu.

Lokomotivu vyrobilo ČKD. Stejně jako její sestry měla buďto posunovat vagony na nádražích nebo sloužit v průmyslových podnicích. „Je menší a má menší kola, ale zároveň velkou tažnou sílu. Díky této kombinaci se výborně hodí pro lokální tratě v okolí našeho města,“ říká předseda sdružení a zároveň strojvedoucí Robert Kučera.

Krasavice s typovým označením 313.902 sloužila až do roku 1983 v žateckém cukrovaru. Po odstavení čekala devět let, než ji objevili plzeňští nadšenci. Časem se stala mj. součástí expozice Železničního muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka a poté i návštěvnického okruhu v Plzeňském Prazdroji.

V posledních dvou letech se Iron Monument Clubu podařilo získat peníze na její opravu, takže znovu vyjíždí na koleje. Nejen sporadicky, ale opakovaně.

„Lokomotiva byla naštěstí už v roce 1992 v relativně dobrém stavu. Její nahrazení dieselovou nástupkyní proběhlo rychleji, než v cukrovaru předpokládali. Takže těsně před svým odstavením prošla rozsáhlou rekonstrukcí. Navíc v cukrovaru pracovala jen o řepných kampaních. Takže její strojvedoucí ji vždy po provozu poctivě zakonzervovali. Přesto zprovoznění stálo spoustu času a peněz. Poslední, co jsme museli udělat, byla generální oprava kotle a kompletní repasování vzduchového kompresoru brzd. Právě na to jsme použili peníze od Prazdroje,“ uzavřel Robert Kučera.

Letos se milovníci nostalgických jízd budou moci na lokomotivu těšit například ještě na akci Českých drah Mikulášské vlaky.