V Plzeňském kraji se silničáři nepostarají v rámci zimní údržby o 139 km silnic III. třídy a 6 km silnic II. třídy. Do odlehlých obcí se ale motoristé dostanou. „Tyto úseky jsou vybírány podle klíče, v kterém je zohledněno zatížení silnice dopravou, existence jedné nebo více silnic paralelně, náročnost zimní údržby úseku silnice, komunikace bez autobusové dopravy,“ sdělil Deníku provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma.

Ve většině se jedná o silnice dojezdové, šířkově úzké nebo zářezové, kde hrozí zafoukávání silnice sněhem. „V těchto případech se do cílového místa obyvatelé a motoristé dostanou po udržované silnici a nám nehrozí při udržování druhé paralelní komunikace zdržení nebo komplikace na zbytku okruhu sypače. Stále musíme mít na paměti, že platná legislativa nám stanovuje časové limity zimní údržby komunikací ve třech pořadích důležitosti,“ poukázal Šíma.

Vodní nádrž Hracholusky.
Krajinu otevřou turistům, kteří se rádi toulají

Seznam úseků bez zimní údržby.Seznam úseků bez zimní údržby.Zdroj: SÚK PK

Mapku neudržovaných úseků ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE>>>

Historicky jsou tyto úseky silnic přibližně stejné, jedná se ve většině o silnice III. tříd, kdy mají silničáři tento model údržby lety prověřený a je bez problémů.

Poslední dobou se ale ozývají i hlasy, aby někde silničáři komunikace udržovali jen prohrnutím a nesolili a chemicky vozovku neošetřovali. „Veřejnost a obyvatelé některých dojezdových obcí si přejí zimní údržbu jen pluhováním bez chemického posypu. Nemůžeme však brát tyto případy jako trend doby, jde o zkušenost řidičů a takovou tu odvahu jezdit na vrstvě sněhu,“ dodal provozní ředitel s tím, že ale drtivá většina motoristů požaduje po napadnutí sněhu okamžitě „černou“ silnici. „Protože si nechce připustit udělat rozdíl ve stylu své jízdy v létě a v zimě. Přitom nám zákon ukládá zmírňovat nebo odstraňovat následky povětrnostních vlivů na sjízdnost vozovek.“

Podobně jsou vyřazeny za zimní údržby i některé úseky v Karlovarském kraji nebo silnice spojující dva kraje, jako například komunikace mezi Boněnovem a Mrázovem.