Váží 145 tun a pochází z roku 1931, tedy z doby, kdy v Československu vládl prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Unikátní historickou Faltusovu lávku přenesl v noci z pátku na Bílou sobotu v rámci areálu bývalé Škody obrovský jeřáb.

Na místo, kde se netradiční podívaná odehrávala, dorazilo několik zvědavců, kteří si speciální přesun padesát metrů dlouhého ocelového obra nenechali ujít. Nechyběly mezi nimi ani děti.

„Nejtěžší byla příprava jeřábu. Připravoval se pod dohledem techniků od pondělí, přivezlo ho sem 18 kamionů byl rozebraný na díly,“ řekl stavbyvedoucí David Sichrovský ze společnosti Swietelsky Rail CZ s tím, že jeřáb unese až 450 tun.

Ještě nedávno sloužil most dopravě a také se přes něj přepravovali pracovníci Škodovky mezi bránou do továrny a výrobními závody, konkrétně spojoval areál sever a jih.

Teď ovšem musel ustoupit komplexní modernizaci železniční tratě z Plzně na Domažlice a přestavbě přilehlé silnice v hodnotě 1,1 miliardy korun.

„Most jsme zvedli, otočili proti směru hodinových ručiček a složili na připravené panelové patky k plotu,“ dodal Sichrovský.

Snášení mostu začalo v pátek kolem 23. hodiny, vinou problémů s ložisky se ale akce protáhla do druhé hodiny ranní. Samotné přemístění konstrukce trvalo zhruba 40 minut.

STANE SE LÁVKOU PŘES KARLOVARSKOU VÝPADOVKU 

Most bude na současném místě asi dva roky a výhledově, po jeho renovaci, jej město plánuje využít jako lávku pro pěší a cyklisty v Chotíkově. Povede přes silnici směrem na Karlovy Vary, čímž dojde k propojení Kyjovského a Radčického lesa s lesy mezi Košutkou a Krkavcem. Informaci Deníku potvrdil náměstek plzeňského primátora Michal Vozobule. „Před téměř třemi lety schválilo zastupitelstvo obce Chotíkov záměr města Plzně postavit přes Karlovarskou silnici lávku, o rok později záměr schválilo zastupitelstvo města,“ zavzpomínal zastupitel Petr Náhlík, který lávku přes karlovarskou výpadovku prosazoval.