SVEZLY SE HLAVNĚ DĚTI

Někteří využili možnosti proletět se. Vybrat si mohli hned ze tří letadel, jejichž piloti s nimi kroužili nad Stříbrskem i nad Hracholuskou přehradou. K blížícím se jedenáctým narozeninám dostal letecký dárek i Martin Meisner z Tachova. „Bylo to skvělé užil jsem si to. Letěli jsme nad přehradu a viděl jsem i kemp, kde jsme kempovali,“ řekl Deníku. Jak dodal, špatně mu nebylo. „Ale moje nohy zažily stav beztíže,“ usmíval se nadšený Martin.

Svému pětiletému vnukovi Kubovi zakoupila vyhlídkový let také Martina Moravcová. Ta má k letadlům blízký vztah. „Mám je ráda, tatínek je letecký modelář, takže vztah k tomu mám. Vnoučka jsem nechala proletět, zamávali mi i křídly. Ale na druhé straně se hrozně bojím a budu ráda, až budou dole,“ řekla Deníku s úsměvem.

Pracovníci lesů na Kladrubsku vysadili desítky tisíc sazenic nových stromků.
Vysadili více než čtyřicet tisíc borovic

DESÍTKY LETADEL…

Návštěvníci si mohli prohlédnout a vidět v akci dvě desítky létajících strojů. Především malá letadla, ale také vírníky, či motorová rogala.

Původně byly ohlášeny i historické letouny a jejich repliky. Jejich přílet a ukázky ale zhatilo počasí. „Vzhledem k počasí, které zasáhlo celé území republiky, nemohla spousta původně ohlášených letadel přiletět,“ vysvětlil vedoucí letového provozu erpužického letiště a spoluorganizátor František Herink. „Jinak tady lidé přímo mohli vidět takový průřez současnou technikou ultralehkého létání,“ doplnil s tím, že vystavena byla letadla české, slovenské, italské i německé výroby.

Kromě toho mohli návštěvníci sledovat dokument o létání nad Aljaškou, či si vyslechnout přednášky českých pilotů o zajímavostech a úskalích létání.

Výškovice na Tachovsku a jejich okolí...
Jen kaple a usedlost zbyly z někdejší Vsi v pohraničí

LETIŠTĚ BÝVALO VOJENSKÉ

Letiště v Erpužicích sloužilo dříve jako záložní vojenské travnaté letiště. Přistávat na trávě se zde učili i piloti tehdejších stíhaček – MIGů. „Využívali je vojáci z leteckého stíhacího pluku v Líních. Po roce 1989 přešlo letiště pod civilní provoz. Zprvu působilo jako základna pro Čmeláky, Anduly, tedy letadla určená pro práškování,“ popsal Herink.

Dnešní Aeroklub Erpužice převzal areál zhruba v roce 2001 a od té doby slouží pro malá sportovní letadla. „Létáme především o víkendech. Jelikož jsme neveřejné letiště, využívají je členové aeroklubu a pokud by zde chtěl přistát někdo jiný, musí se předem domluvit s provozovatelem,“ doplnil.

V hangárech v současnosti „garážuje“ více než dvacítka malých letadel (vzletové hmotnosti do 600 kg), motorových rogal a vírníků. V Erpužicích je možné se také zapsat do pilotní školy na tato malá letadla.