Od pondělí 29. června budou muset řidiči na parkovacích automatech v centru Plzně nově zadávat SPZ svého vozu. Parkování bude možné zaplatit také pomocí nové mobilní aplikace.

„Rádi bychom ve městě rozšířili rezidenční zóny. Proto je nutné změnit celý systém placení a vymáhání parkovného. Rozhodli jsme se vyzkoušet nový systém na zóně A, která obsahuje asi 330 parkovacích míst a lidé v ní mají k dispozici pro platbu na dvě desítky parkovacích automatů.,“ řekl náměstek pro dopravu Michal Vozobule.

Jakmile řidič namačká na klávesnici parkovacího automatu SPZ svého vozu, zaplatí za parkovné standardně hotově nebo platební kartou. Stvrzenku za zaplacení už nebude muset nosit zpět do auta.

„Po namačkání registrační značky vozidla, potvrdí řidič zadání zeleným tlačítkem a poté si navolí délku stání. Opět potvrdí zeleným tlačítkem a vybere způsob placení – buďto hotově, nebo platební kartou. SPZ vozidla se vloží do systému včetně doby parkování. Tudíž už nebude nutné nosit stvrzenku zpátky do vozidel,“ uvedl Jiří Psutka, dispečer parkovacích automatů Plzeňských městských dopravních podniků.

Další možnost úhrady parkování je, že řidiči zaplatí prostřednictvím mobilní aplikace ParkSimply Plzeň. „Výhodou je, že pomocí aplikace jde prodloužit doba parkování odkudkoliv, aniž by si řidič musel fyzicky vyzvednout lístek z automatu,“ vysvětlil dále Vozobule.

Kontrolu o zaplacení už v centru města nebude provádět městská policie, ale technik prostřednictvím mobilní aplikace. Nebude už tak možné dostat botičku. „Technik vždy naskenuje registrační značku vozu a zadá ji do aplikace, kde uvidí, zda má zákazník zaplaceno nebo ne. Pokud zjistí, že řidič nezaplatil, přebere si záležitost městská policie, která zkontroluje, zda řidič opravdu zaplaceno nemá. Pokud ne, putuje kontrola na odbor správních činností, který vyhotoví výzvu s pokutou. Ta poté přijde řidiči domů. V zóně A už tak nebudou jezdit městští policisté s botičkami. Člověk tak nezjistí ihned na místě, že dostane pokutu,“ řekl Vozobule.

Pořízení systému vyšlo město na 570 tisíc korun bez DPH. Plzeň chce pilotní provoz v zóně A vyhodnotit do několika měsíců. „Uvidíme, jak se systém zaběhne. Pokud se ukáže jako efektivní, chtěli bychom ho rozšířit do dalších zón ve městě,“ dodal.