Z toho, že je na tuzemských silnicích nulová tolerance alkoholu, si stále více řidičů nic nedělá. Z policejní statistiky vyplývá, že motoristé pod vlivem alkoholu stojí rok co rok za větším počtem nehod.

Na silnicích v Plzeňském kraji loni způsobili přes tři sta kolizí, což je o pět procent více než předloni, a dokonce o třináct procent více než v roce 2013. Sedm střetů pak loni skončilo smrtí.

Bič na opilé řidiče?
„Alkohol za volantem je veliký nešvar. My si kvůli tomu nyní uděláme rozbor celé té situace. Předpokládáme, že na základě tohoto rozboru budeme cílit speciální dopravní akce do míst, kde se stává nejvíce nehod, které jsou způsobeny vlivem alkoholu."
Vladimír Toman, šéf 
krajské dopravní policie 

Alarmující je to, kolik promile alkoholu bylo u těchto řidičů po nehodě zjištěno. Více než polovině z nich totiž v krvi kolovalo množství přesahující 1,5 promile.

Bylo to tak například i u sedmadvacetiletého řidiče, který loni v dubnu u Kolince na Klatovsku strhl auto ze silnice a narazil do stromu. Střet bohužel nepřežil jeho třicetiletý spolujezdec. Po nehodě se ukázalo, že mladý muž měl přes dvě promile alkoholu. O měsíc dříve havaroval na Hornobřízsku řidič náklaďáku, který nadýchal dokonce 3,6 promile alkoholu.

„Ukazuje se, že tohle je takový nový fenomén. A to nehovoříme jen o dopravních nehodách s tragickými následky, ale i o obyčejných kontrolách. Před nedávnem například naše hlídky odhalily na Plzni-severu hned tři řidiče, kteří nadýchali přes 1,9 promile alkoholu. Bylo to při běžné kontrole v jeden den v jednom okrese, což je hrozné zjištění. Tihle řidiči mohli snadno způsobit neštěstí," uvedl šéf krajské dopravní policie Vladimír Toman.

Na vzniku stále více dopravních nehod se též každoročně podílí motoristé pod vlivem drog. Loni jich nehodu zavinilo 27, šest řidičů pak bylo pod vlivem alkoholu i drog současně.

Devětatřicet křížků

I když se počet kolizí způsobených vlivem alkoholu a drog nevyvíjí tím správným směrem, je zde přeci jenom důvod k radosti. Loni totiž na silnicích v kraji zemřelo nejméně lidí za posledních devět let. Konkrétně devětatřicet lidí, což je proti roku 2007, kdy na silnicích v regionu zemřelo sedmdesát lidí, pokles o čtyřiačtyřicet procent. Podle Tomana je to především tím, že lidé dnes jezdí v modernějších a zároveň bezpečnějších autech.

Ze statistiky také vyplývá, že za největším počtem nehod stojí nezkušení řidiči s praxí do pěti a do deseti let. „Obávám se, že zde selhal systém autoškolství," míní Toman.

Na zkoušku?

Mladý člověk dnes vyjde z autoškoly a není v něm zakódováno, že musí dodržovat předpisy," vysvětluje Toman. Velký vliv pak podle něj mají další faktory, jako je dnešní uspěchaná doba, filmy v televizi či počítačové hry.

„Systém autoškolství je uspěchaný. Bohužel se dostal do stadia, že se snaží člověka co nejrychleji poslat do běžného provozu, jenže těmto řidičům už se pak nevěnuje pozornost. Podle mě je na místě diskuze o řidičáku na omezený čas," řekl Toman.

„Lidé by si uvědomili, že v krátké době budou účtovávat. Člověk by například dostal řidičák na dva roky a po té době by se ho zeptali, jak se choval v silničním provozu, a pokud by se choval špatně, o to oprávnění by přišel," vysvětluje Toman.

Krajští policisté loni zasahovali u 3205 nehod, což je přesně o tři stovky více než loni. Hlavní příčinou dopravních nehod je dlouhodobě nesprávný způsob jízdy. Celková hmotná škoda, která vznikla při dopravních nehodách, se vyšplhala na více než čtvrt miliardy korun, což je proti předloňskému roku mírný nárůst.

Nejvíce nehod, konkrétně přes tisíc, se stalo v Plzni, přes pět set nehod řešili policisté na Tachovsku, nejnižší číslo si pak drží nejmenší okres Rokycany, kde policisté řešili 205 nehod. Nejčastěji se bouralo v pátek.