Čtvrtek je dlouho očekávaným dnem. Nejdelší železniční tunel v České republice, kterým se zkrátí trať z Plzně do Prahy o více než šest kilometrů, přivítá první vlaky.

Stavba tunelu začala v roce 2013. Ve čtvrtek v podvečer se otevře jižní tubus, kterým budou jezdit vlaky směrem na Prahu. Jako první projede tunelem nákladní vlak. Pro expresy, rychlíky a nákladní vlaky se nová trať o délce 4,1 kilometru otevře v pátek 16. listopadu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má také od pátku v plánu přestat posílat vlaky na stávající trať mezi Plzní a Chrástem. „Novou část železničního tunelu je nejprve nutné otestovat nákladní dopravou, která jižní částí tunelu projede ve čtvrtek 15. listopadu. Ta celou trať prověří,“ říká mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Naplno – tedy i pro osobní vlaky, které teď kvůli výluce nahrazují autobusy – začne Ejpovický tunel fungovat od 9. prosince, kdy se zprovozní i severní část tubusu. Od té doby vstoupí v platnost i nový jízdní řád.

„Cestování mezi Prahou a Plzní bude pak o devět minut kratší,“ uvádí dále Pistoriusová. Doba jízdy vlaků z Plzně do Rokycan se zkrátí až na polovinu.

ZAMČENÁ WC BĚHEM JÍZDY TUNELEM

Spolu s otevřením tunelu vyvstala i otázka používání toalet. Podle vyjádření Českých drah je ve vlacích, které ještě nemají uzavřený systém toalet, dopravce povinen zajistit jejich nepoužívání po dobu, kdy vlak tunelem projíždí. „Starších vlaků s otevřeným systémem toalet projede na této trati minimum,“ vysvětluje regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. WC ve vozech ze začátku 90. let tedy během jízdy průvodčí zamkne. „Na této trati jde o celkem šest vagónů, které zde provozujeme v pracovní dny, o víkendu je vozů ještě méně,“ sděluje Novotná.

K podobnému uzavírání WC dochází i v zahraničí, kde jsou ale tunely i několikanásobně delší. „V Ejpovickém tunelu půjde o maximálně čtyřminutové uzavření,“ dodává Pistoriusová.