Hlavním tématem jsou škrty v rozpočtu hasičského záchranného sboru (HZS). V sobotu odpovídal šéf Územního odboru HZS Tachov Přemysl Kosina, nyní jej vystřídal velitel plánské jednotky dobrovolných hasičů Josef Švarcbek. Odpovídat bude na téměř totožné otázky.
V současné době je HZS kvůli podhodnocenému rozpočtu již na samé hranici udržitelnosti úrovně služeb, které poskytuje občanům. Jak se s touto informací vyrovnávají plánští hasiči? Myslíte si, že jste skutečně na hraně udržitelnosti úrovně služeb?
To, že je rozpočet HZS dlouhodobě podhodnocován a nepokrývá všechny potřeby související s plněním náročných úkolů je nutné chápat v širších souvislostech. Byla vytvořena určitá koncepce vývoje požární ochrany v republikovém systému. Nedá se říci, že vše, co je zavedeno, je nefunkční, ale je nutné rozlišovat pojem státní správy ve vztahu poskytování služeb, například požárního posouzení, požárního dozoru nebo třeba kolaudace nových objektů a na druhé straně poskytnutí přímé pomoci občanům při požárech, dopravních nehodách a podobně. Pro občana je více rozhodující ta druhá strana. Jako velitel JPO kategorie II mohu zodpovědně prohlásit, že většinu finančních prostředků na pokrytí provozu úrovně služeb poskytuje město.
Toto ale taky řeší zákon.
Zákon o požární ochraně by měl být nově dopracován, více využívat jednotky měst a obcí podle plošného pokrytí sil a prostředků. Měl by dořešit otázku přerozdělování finančních prostředků HZS jako garanta požární ochrany vůči obcím. Úloha poskytnutí pomoci musí být co nejrychlejší. Je nutné si však ujasnit, co je garance státu prostřednictvím HZS. Není nutné, aby u každé události zasahovala jednotka HZS, když v řadě míst republiky, v okresech a možná krajích, dobře fungují JPO obcí. V tom vidím i možnost úspory pohonných hmot a podle potřeby si může velitel zásahu vyžádat prostředky až po dojezdu na místo, po zhodnocení situace. Jednoduše řečeno, dodržujme zákon. Zákonu nemůžou být nadřazeny vyhlášky, které jsou mnohdy spíše zátěží, než přínosem. Je skutečně hodně co vylepšovat, ale rozhodující je neplést si občanské sdružení SDH s jednotkami požární ochrany měst a obcí. Záměrně neříkám jednotkami SDH obcí.
Ještě naváži, vím, že se občas stane, že například na odstranění olejové skvrny do Plané jedou tachovští profesionálové. Nicméně, mají plánští hasiči – kvůli tvrdým úsporným opatřením – problémy se zastaralou technikou?
Plánská jednotka zatím nemá problémy s technikou, ale v horizontu dvou let bude nutné doplnit vozový park o nové vozidlo. Jestliže má HZS důsledně spočítáno to, kolik jednotek potřebuje k zabezpečení ochrany podle zákona a časového limitu pro poskytnutí pomoci občanovi, potom také ví, kolik je potřeba vynaložit finančních prostředků pro obnovu techniky nebo udržení chodu požárních stanic. Někdo tuto koncepci schválil, tak ji musí také dodržovat. Když chce někdo dát méně finančních prostředků na stávající koncepci, tak ji musí nejdříve zrušit a přijmout novou za méně peněz.
Jako nejvhodnější formu navýšení příjmové části rozpočtu vidí vedení HZS vícezdrojové financování, které by se mohlo stát pilířem náhrady části plánovaného výpadku příjmu HZS ČR pro roky 2013 a 2014 ze státního rozpočtu. To lze realizovat formou zapojení pojišťoven na financování jednotek požární ochrany nebo dalším zpoplatněním služeb a úkonů u HZS. Jaký je na toto Váš názor?
K zabezpečení tohoto problému je dokonce nutné využít i ono vícezdrojové financování, třeba i formou pojišťoven, kam stejně většina příslušníků, měst a obcí odvádí vysoké částky. Osobně jsem měl možnost podporovat tento návrh už v minulosti v poslanecké sněmovně, který však při schvalovacím procesu neprošel a to i kvůli současnému ministru financí Miroslavu Kalouskovi. Tento systém bez problémů fungoval před listopadem 1989.
Dalším zdrojem příjmů by se mohlo stát zpoplatnění některých služeb a úkonů. Jaké úkony by to mohly podle Vás být?
Ano, k dalším zdrojům příjmů může být i zpoplatnění některých služeb a úkonů. K tomu je však nutné dodat, že by se musela změnit legislativa. Při provádění prací za využití motorových vozidel (třeba dovoz vody) HZS a jednotky měst a obcí v současnosti platí výjimka, a to, že tyto jednotky jsou zproštěny placení silniční daně, takže nelze tuto techniku k těmto účelům využívat.
Vím, že jste zastával názor, že je nutné, aby v každém okresním a krajském městě byly útvary HZS na špičkové úrovni. Stále to platí?
Ano, a aby byly dobře materiálně a finančně zabezpečeny. Jsem však přesvědčen, že k další činnosti je nutné využít JPO kategorií II a III. Zákon o požární ochraně ukládá obcím tyto jednotky zřizovat, tak je musí také dokonale využívat. I sám název jednotky SDH obcí ztrácí právní hledisko. Navrhuji možnost zvážení nového názvu a to Dobrovolné jednotky Hasičského záchranného sboru.
Související článek si můžete přečíst ZDE.