Ředitelé netuší, jak by měla fungovat školní jídelna, družina nebo odpolední kroužky, kde se scházejí děti z různých ročníků, protože nemají dostatečné personální ani prostorové kapacity.

Ředitel domažlické základní školy v Komenského ulici, do níž chodí zhruba 900 žáků, Ivan Rybár řekl Deníku, že doporučení jsou nesplnitelná. „Jenom ve družině máme šestnáct skupin. Není možné, aby byly děti oddělené a nesetkávaly se spolu,“ zdůraznil.

Nejedná se ale o jediný problém, na nějž tamější kantoři narážejí. Je otázka, jak vyřešit například volitelné předměty, jako technické činnosti či sportovní hry, do nichž se hlásí žáci z různých tříd téhož ročníku, nebo tělocvik. Ten se má, pokud to situace dovolí, odehrávat venku. „Jenže my učíme sto dvacet hodin tělocviku týdně a střídáme se ve třech tělocvičnách. Paradoxem je, že na kroužcích, třeba na fotbale, jsou děti smíchané z celé školy. My je pak máme rozdělovat. Snad na malých školách podmínky lze dodržet, ale na velkých to, myslím, dost dobře nejde,“ uzavřel ředitel.

Ilustrační foto.
Okolní státy neuznávají prodlouženou technickou, stanice STK zažívají nápor

Na základní škole Benešova v Plzni se například skupiny žáků z různých tříd učí dohromady francouzštinu či němčinu. Škola je rovněž sportovně založená a mnoho dětí hraje hokej. „V těchto případech nelze zachovat homogenní skupiny. Nemáme na to personál, prostory a nejde to skloubit ani do rozvrhu,“ argumentovala ředitelka školy Iveta Žižková s tím, že ředitelé k doporučení ministerstva posílali připomínky a bylo jim přislíbeno, že v polovině srpna obdrží přesnější znění.

„S největší pravděpodobností budou děti testované přesnější metodou PCR a my z hygienického hlediska uděláme pro výuku maximum. Tyhle podmínky však dodržet nemůžeme,“ dodala Žižková.

Její slova potvrdil také ředitel Základní školy Zárečná v Tachově Zdeněk Hnát. Podle něj se škola k dokumentu od ministerstva postaví jako k doporučení tak, aby nebyla narušena výuka. „Považuji totiž za nemožné doporučení dodržet. Netýká se pouze družiny, ale také jídelny a tělocviku. Na tělesné výchově například společně cvičí chlapci ze 7.A a 7.B a v tomto případě nemůže být logicky homogenita zaručena,“ odůvodnil.

Potíž by pak mohla být i se zájmovými kroužky, které škola ve spolupráci s tachovským domem dětí a mládeže pořádá. „Jedná se hlavně o sportovní a výtvarné kroužky, které však navštěvují nejen děti z různých tříd, ale i z různých škol. Nedovedu si představit, že bychom jim řekli, ať nechodí, protože nesmí,“ doplnil Hnát.