Podobně v Krasíkově zrenovovali už dříve devět historických vagonů, jako byl například poštovní, dělostřelecký či promítací, a podíleli se na opravách dvou parních lokomotiv.

Vagon z konce devatenáctého století s mnoha dřevěnými prvky byl v poměrně dezolátním stavu. Do Krasíkova se dostal z jihu Čech, kde byly opravy cenného exponátu započaty. „Jenže ta oprava nebyla moc dobrá a tak jsme přesvědčili investora, že vagon přestavíme celý,“ řekl Deníku Jindřich Sitta, který stál u zrodu projektu Legie 100 a je místopředsedou Československé obce legionářské. Právě z dílen ve Dvoře Krasíkově vyjely v minulých letech historické vagony Legiovlaku, který jako pojízdné muzeum zahájil letos sezónu ve Stříbře, Tachově a v Mariánských Lázních.

Historický vagon z Krasíkova poslouží jako exponát v LužnéZdroj: Deník / Antonín Hříbal

Nynější opravený železniční osobní vůz bude exponátem v muzeu v Lužné a cestující se s ním setkají i při jízdách historických vlaků. Než ale mohl vyjet z dílny, bylo zapotřebí řemeslného umu několika odborníků. „Do dílny jsme ho přivezli v roce 2016. Jediné, co zůstalo, byl původní rám, nápravy a části zábradlí. Vše ostatní se muselo vyrobit,“ popsal Sitta s tím, že části vagonu postupně rozebírali a zachovávali tak, aby se na jejich obnově a výrobě mohli učit. „Prakticky už na tyto vozy neexistují plány, nic se nedá koupit, vše se musí vyrobit.“

Konstrukce vozu je z dubového dřeva, zrovna tak jako části sedadel. Obložení je ze smrkových palubek. Ale i ty musel vyrobit truhlář přesně na míru a podle vzoru. Podle slov Jindřicha Sitty si rekonstrukce vagonu vyžádala práce truhláře, topenáře, zámečníka, soustružníka, ale také slévače, elektrikáře i koželuha. „Právě koželuh musel vytvořit speciální kožené pásy sloužící ke stahování oken.“
Neuvěřitelně složité bylo například sehnat obyčejné šrouby s drážkou, kterých bylo potřeba mnoho tisíc. „Všechny se dnes vyrábí na křížový šroubovák, a když seženete ty s drážkou, tak jen po stovkách kusů,“ doplnil Sitta. Jistou zvláštností byla výroba klik. Na odlité repliky v dílně čekali celý rok. Osobní vagon byl původně vybaven osvětlením na svítiplyn. „Osazen ale bude replikami elektrického osvětlení,“ podotkl Sitta.

Historický vagon z Krasíkova poslouží jako exponát v LužnéZdroj: Deník / Antonín Hříbal

Přepravu vagonu z Dvora Krasíkov na nádraží Bezdružice zajistil speciální podvalník tažený tahačem. Už v neděli byl po železnici přitažen do Bezdružic další historický vagon. Bude zatím stát na nádraží a na řemeslníky v Krasíkově čeká další práce na renovaci starého železničního vozu.