Pak už se naplno 
rozjede velkolepá veselice a Plzeň 
se definitivně stane Evropským 
hlavním městem kultury. Dveře ráje se pomalu otvírají, 
nezapomeňte ochutnat
jeho vůně a chutě. V sobotu nebo kdykoliv
jindy v roce 2015.

Snový svět ve sklenici piva skrývá řadu hříček

Karel Gott schovaný v pěně piva, Bedřich Smetana jako jeden z interpretů plzeňské Porty či karavana nového cirkusu, jejíž součástí je i dřevěná hračka velblouda, designérský kousek plzeňského rodáka Ladislava Sutnara. Nejen tyto ale i řadu dalších odkazů skrývá plzeňský ráj, který se už zítra otevře světu.

„Občas se spojují věci, které lidi překvapí. Na fotbalovém stadionu třeba hrají fotbalisté proti Indiánům – hokejistům. Ale jsou tam opravdoví indiáni, navíc ti, které měla ve znaku armáda, která osvobodila Plzeň," vysvětluje Jáchym Klimko ze společnosti Plzeň 2015, který měl přípravu vizuálu k zahájení projektu Evropské hlavní město kultury na starosti. Maorská loď v popředí na řece Radbuze zase odkazuje na výstavu portrétů Gottfrieda Lindauera, která bude od května k vidění v Západočeské galerii.

Autorem myšlenky umístit plzeňský ráj do snového světa v pivní sklenici je Petr Hanousek, který stojí třeba za poslední televizní reklamou na Kofolu. „Petr Hanousek za mnou přišel s ideou doslova rozříznout klasické klišé. Mnoho cizinců Plzeň vnímá jen jako pivo. Otevření pivního půllitru po vzoru knihy, poukázání na to, že se jedná o krásné město, a plnění dalšími jeho poklady, odkazy na kulturní program 2015, bylo pro mne něco výjimečného," říká autor výsledného grafického zpracování Jan Brukner, jenž přiznává, že se při studiu reálií dozvěděl i mnoho nového. Celé pojetí tohoto zpracování zároveň reaguje na heslo, se kterým město přišlo už během své kandidatury na titul EHMK. Tedy otevřete si Plzeň. Ta se nyní zároveň otevírá také světu.

„Při tvorbě nás inspirovaly dětské knížky, kde čtenáři hledají něco ukrytého. Chtěli jsme, aby i při třetím pohledu člověk objevil něco nového," říká Klimko s tím, že na plakátu dohromady pracoval tým deseti lidí. O tom, jací významní rodáci a stavby se zde objeví, rozhodli členové marketingu.

„Vizuál není obrázek, ale je to 3D model, se kterým jde dál pracovat v animaci," doplňuje Klimko. Příkladem je například krátké video, které k otevření plzeňského ráje Brukner vytvořil. Video najdete na facebookové stránce Plzeňského deníku.

Jak vznikal plzeňský ráj