„Je o ně velký zájem, v Brdech se s nimi dostanete na ta nejhezčí místa. Dotlačí vás tam,“ prohlásil majitel mobilní půjčovny elektrokol v Brdech Daniel Haslinger s tím, že elektrokola nejvíc vyhledávají cyklisté ne dost zdatní na to, aby se do cíle dostali vlastním šlapáním. „Pamatuji 70letou paní, která za den ujela na elektrokole po Brdech 70 kilometrů a vrátila se vysmátá. Do kopců dokonce předjížděla syna, který jel na normálním kole,“ dodal Haslinger.

Cykloprůvodkyně Radka Žáková boom elektrokol potrvzuje. „Když se před pěti sedmi lety objevila první elektrokola, vůbec neumožňovala takový komfort jako dnes,“ vzpomíná na své první elektrokolo. Kvalita svezení se pole ní odvíjí od baterie a jejích parametrů. „Od předělání normálního kola na elektro přidáním baterie na zadní nosič po lepší až špičkové homologované elektrokolo s pohonem v rámu ve středu kola,“ vysvětluje. To má velký vliv na na těžiště jezdce a na zatáčení.

V těchto případech už jde ale o stroje, za něž zaplatíte destíky tisíc korun. „Nepořizují si je lidé přejíždějící z vesnice do vesnice. I tady se ovšem elektrokola, ta levnější, rozmáhají a nahrazují třeba babety nebo mopedy,“ tvrdí Žáková. Proč? „Je to levnější. Když s přišlápnete, méně spotřebujete a navíc jde o tišší provoz,“ dodává cykloprůvodkyně. A přidává další kategorie těch, kteří elektrokola využívají: šoféři, co přišli o řidičák nebo lidé se zdravotním handicapem (třeba kardiaci), kteří si nemohou dovolit náročnější terén a do kopců musejí kolo tlačit. A pak je tu další skupina – nevyvážené páry. „Chlapi nutí ženy do dlouhých a náročných tras. Ženská trpí, chlap to nechápe,“ dodává Žáková.

Ne všichni jsou ale z elektrokol nadšení. Zejména mladí lidé nebo skalní cyklisté, jimž jde o výkon, elektrokola ignorují. „Bral bych to jako určitou potupu. Ujedu, kolik ujedu a nenechám se přitom podpírat,“ poznamenal šestadvacetiletý Martin T.

Na kolik vás elektrokolo přijde?

Pokud si ho půjčíte, na den si připravte necelou pětistovku. „Elektrokolo přivezeme zákazníkovi na parkoviště na okraj Brd a večer si ho vezmeme zpátky,“ uvedl Haslinger. Pokud chcete elektrokolo vlastnit, připravte se na cenu od cca 17 tisíc korun výš. „Cena se odvíjí od síly baterie, která limituje délku dojezdu. Nejlevnější elektrokolo u nás stojí 17.900 Kč, má baterii 18Ah a dojezd 30 kilometrů. Záleží na terénu,“ vysvětlila Drahomíra Havlíčková z prodejny elektrokol v Plzni na Koterovské třídě. Tzv. standard elektrokol s dojezdem 70-100 kilometrůa nejdražší jsou špičková kola s odlehčeným rámem, silnou baterií a kvalitním motorem. „Bývají mnohem lehčí než standard, až o osm kilogramů,“ dodala Havlíčková.