Dvě auta nechala ve čtvrtek nabourat silničářská společnost Saferoad z Plzně do ukončení svodidel, aby demonstrovala, jak nebezpečná jsou jejich dnešní provedení.
„Svodidla se dnes ukončují zapuštěním poslední svodnice do země pod úhlem, čímž vzniká ukázková odrazová rampa pro vymrštění kolidujícího vozidla,“ říká expert na silniční bezpečnost a spoluorganizátor akce Janko Ostrolucký. Pomoci by měla svodidla opatřena speciálním ukončením na principu tzv. nárazové brzdy. „Zabrání tomu, aby auto ztratilo kontakt se zemí. Nedochází k rotaci, vymrštění ani k navedení do protisměru nebo do překážky mimo silnici,“ popisuje Ostrolucký.
„Na Plzeňsku je vhodnou lokalitou k umístění této nárazové brzdy třeba tunel Valík. Nebezpečná ukončení betonových svodidel před vjezdem do tunelu mohou auto vymrštit přímo do obloukové konstrukce a situace by se mohla velice rychle zvrtnout v horor,“ shrnuje bezpečnostní expert.
„My se takovýmto technologiím nebráníme. Na druhou stranu je to věc, která se musí prvně prosadit v Praze,“ sdělil ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák.
Podle provozního ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Radka Šímy je tento bezpečnostní prvek vhodný pro rychlostní silnice a dálnice, které spravuje ŘSD. SÚSPK spravuje silnice druhé a třetí třídy.