Proč expozice dostala právě tento název?
Vznikl poměrně rychle a jednoduše. Po návštěvě v mém ateliéru mi Edith Jeřábková řekla, že tam mám moře korálků, které viděla na mých objektech. Odtud už byl jen krůček k názvu Za korálovým mořem. Zajímavostí je i to, že ilustrační fotografii, kterou jsem použil na pozvánku, vytvořila moje dcera.
Jak těžké bylo vybrat z vaší tvorby právě ta díla, která návštěvníci uvidí?
Výstavu jsme s Edith připravovali tři roky. Když si prohlédla mé tři ateliéry, usoudila, že nejzajímavější by bylo využití instalace z jednoho z nich.
Reliéfy jsme nainstalovali přesně tak, jak byly umístěny na stěně v ateliéru, stejně tak jako objekty. Vybrala celý jeden regál tak, jak byl v atelieru. Mám asi padesát obrovských obrazů, z nich vybrala čtyřmetrový triptych Bublání pramene. Reliéfů a objektů mám kolem čtyř set, návštěvníci jich uvidí jen nepatrný zlomek. Tvořím i hyperrealistické obrazy, které se kurátorce líbily, proto budou na výstavě také zastoupeny.
Z jakého časového úseku vaší umělecké kariéry vystavená díla pochází?
Hyperrealistické obrazy z roku 2000, triptych Bublání pramene je tři roky starý a reliéfy a objekty jsou vybrány z tvorby za posledních pět let.
Kde vaše díla vznikají?
Vše tvořím v ateliéru ve Kdyni. Musím být v prostoru, kde se mohu soustředit. Práce zabere hodiny, hodiny a hodiny. Podobné jako u obrazů je to i u objektů. Nedá se to ´ošvindlovat´, musí se to vysedět, vymyslet a pak realizovat technikou asambláže (výtvarná technika, která dává dvojrozměrnému obrazu třetí, prostorovou dimenzi. Jde o třírozměrnou obdobou koláže - pozn. autora).
Při vaší tvorbě převažují příjemně strávené dny, nebo jsou takové, kdy se do práce musíte nutit?
Když tvořím, je to pro mě vždy příjemně strávený čas. Vzhledem k tomu, že si na umění musím vydělat, chodím každý den do zaměstnání. Kdykoliv tak přijdu do ateliéru (nejčastěji o víkendu nebo někdy po práci), tak to samo o sobě mi přináší uspokojení. Někdy se dostaví pocit, že už nemám co říci, to pak změním žánr, když dělám abstrakci, tak přeskočím k realistickým obrazům, a když mám pocit, že je toho na mě už zase moc, vrátím se k abstrakci.
Jak dlouho vám zabere vytvořit realistický obraz?
Na to mohu odpovědět přesně, protože jsem před několika dny domaloval portrét Marie Masopustové ze Stráže v chodském kroji a ten mi trval asi dvanáct hodin.Vzhledem k tomu, že se štětci pracuji více než třicet let, tak už vím, co kdy a kde barva udělá. Základem musí být perfektní schopnost realistického kreslení a malování, pak se umělec může dál vyvíjet dál až k abstrakci. Dnes neumí řada lidí s barvou zacházet, chce to čas a nedá se to ošidit.