Jak přežít masopust v Postřekově?
„Nejlepší je nevystřízlivět. Nenechat tělo vzpamatovat. Dát si vždy hned po ránu pivo a proložit to eventuálně slepičí polévkou. Zkrátka oddálit kocovinu, jak to jen jde," říká s úsměvem Radek Zuber, kterého stejně jako ostatní obyvatele Postřekova čeká až do úterního večera masopustní maraton.
Masopust v Postřekově začíná už v pátek sezpívanou na Kytičkovou, v sobotu pokračuje maškarním bálem. V neděli musí být všichni fit, neboť odpoledne musí absolvovat krojovaný průvod a večer ještě Kytičkovou zábavu. V pondělí následuje Babský bál a v úterý, v poslední den masopustu, musí mít Postřekovští ještě sílu na masopustní průvod, věšení Masopusta a večer na nezbytné truchlení pozůstalých, které se vždy zvrtne na pořádnou tancovačku.
„Většinou si bereme dovolenou. Někdo celý týden, někdo dva dny, někdo dokonce jen půlden. Záleží, jak to komu jeho zaměstnání a hlavně organismus dovolí," pokračuje Zuber a dodává: „Pokud jde o mne, tak když jsme ještě neměli děti, nemohli jsme vynechat ani minutu z masopustu. Každý den jsme zvládli tancovat a zpívat, a to nejen večer, ale i přes den. Například v pondělí hrajeme s dudáckou muzikou U Hadamů už po obědě. To se většinou protáhne do večera, kdy je Babský bál, takže máme šichtu až do rána," směje se Zuber, ale přiznává, že s přibývajícím věkem je regenerace po masopustu delší a delší.
Masopust přitáhne do Postřekova každoročně mnoho cizích lidí.
„Jezdí k nám lidé z dálky. Většinou jsou paf z toho, jak je Postřekov divoký. Pokud vím, letos jsou ohlášeni z Národopisného muzea z Prahy," dodal Zuber.
Jednou z masopustních tradic v Postřekově bývalo i pečení a jedení koček.
„Ano, o masopustu se v Postřekově pekli i kocouři, tuším že na Popeleční středu. V Mlýnci, což bývala německá část Postřekova, byl hostinec, kde se o masopustu pekli kocouři. Chlapi je prostě pochytali a upekli. My jsme tedy žádného pečeného kocoura nejedli, ale například vždycky když přijel někdo odjinud, tak ho tam postřekovští chlapi zatáhli, že mají k jídlu králíka. A když to snědl, tak pak na něj začali všichni mňoukat. Dnes už se to naštěstí léta nedělá a myslím, že taková tradice se už neobnoví," zavzpomínala rodačka Helena Bílková.
Pátek: Sezpívaná
V hospodě U Hadamů se sejdou členové Národopisného souboru Postřekov a spolu s domácími i přespolními regruty se připravují na nedělní Kytičkovou zábavu.
Sobota: Voračky
Třem dnům před Popeleční středou se na Chodsku říká voračky. Slaví se ve formě zábav a úterního masopustního průvodu. V Postřekově je tradicí sobotní maškarní bál v hotelu U Nádraží.
Neděle: Kytičková
Neděle je o masopustu vyhrazena svobodné chase. Název je odvozen od kytičky, kterou dívka předá svému vyvolenému chlapci po prvním tanci u muziky. Mladí si musí dojít pro muziku, kterou si pak odvedou s sebou do hotelu. Dechovka zanotuje písničku a skupina mladých se musí protančit hlavní cestou tam, kde se odehraje jejich hlavní taneční zábava. Zatímco děvčata září v pestrobarevných krojích, chlapci tuto pestrost tlumí společenským oděvem.
Pondělí: Babský bál
Tradice praví, že hospodyně by měly v tento den hodně tancovat, také vysoko vyskakovat, aby jim rostlo obilí a len. Ženy opanují nejen taneční parket, ale všechna místa, kde se tančit dá – tedy pódium a stoly. Babský bál je jednou z nejnavštěvovanějších akcí.
Úterý: Masopustní průvod
V čele nese krojovaná dívka nebo muž převlečený za ženu housle nebo dudy zabalené v černém plátně jako symbol konce muziky v nadcházejícím období půstu. Následuje ženich s nevěstou, komický pár, v němž nevěstu představuje vysoký muž a ženicha malá žena, dále krojované dívky se slaměným věnečkem na hlavě. Figurínu Masopusta nesou regruti. Důležitými členy průvodu jsou soudce, který vynese nad Masopustem rozsudek, a kat, vykonávající popravu. Po rozsudku vykonaném na hřišti před zraky mnohočetného publika se opět tvoří velká či menší kola krojovaných účastníků. Opět se odchází do hotelu, kde na ně čeká dechová muzika.