Kdy tyto fotografie – akty dívek a žen, vznikaly?
Jsou to akty nafocené v rozmezí přibližně posledních deseti let.
Kdy vůbec jste začal fotografiovat akty a proč?
Bylo to složité. Nejprve přišli kamarádi, kteří chtěli z dcer mít modelky a potřebovali fotografie pro booky. Jsou to především výsledky příležitostných focení, neboť nedělám akty programově, je to epizodní záležitost v mé fotografické práci.
Fotíte akty pouze v černobílém provedení?
Když jsem s tím začal, byla to černobíláklasika na kinofilm. Teď, když je digitál, tak dělám v barvě a většinu fotografií pak převádím do černobílé. Mám i barevné akty.
Proč v Domažlicích vystavujete pouze černobílé?
Protože si to Vašek (Sika ) vybral.
Má pro vás černobílá fotografie větší kouzlo, nebo záleží, co představuje?
No, kouzlo má černobílá v každém případě. Já na tom vyrostl. Už od deseti let, když jsem si doma začal dělat v miskách první snímky z Ljubitělů a Pionýrů a podobných aparátů. Mně osobně se černobílá fotka líbí víc. Určitým způsobem vás oprostí od problémů barevného snímání, které je velmi složité, a dá se při něm lehce sklouznout do kýče a přeslazení i do dalších deformací.
A vaše zásada při focení?
Pokud člověk chce, aby fotografie byla výtvarná, neřkuli umělecká, měla hlavu a patu, je lépe ji mít černobílou. Barva vše často rozbíjí, degraduje a posouvá někam jinam. Na černobílé fotce se škála šedě, hloubka a jemnosti i tajemno lépe projeví.
Kdo je dívka, u jejíhož aktu jsem vás zvěčnila?
Je to Michalka z cyklu asi tří set fotografií „Slečna M“. Její maminka – moje spolužačka z mládí – přišla, že dcera chce předvádět prádlo a kvůli tomu potřebuje fotku figury. Pak z toho vzniklo volné focení, maminka při něm samozřejmě byla…
Proč některé dívky skrýváte při focení pod závoj, případně jsou ještě rozostřené?
Pokud je vše řečeno dopředu, naprosto jasně, je to technická, řekl bych popisná fotografie. Téma náznaku a nedořečeného musí být, aby byl snímek zajímavější a jemnější. Aby nikdo nepoznal, že je to Anička Nováková od vedle. Jsou to linie tvarů těla, kde jsou patrné atributy ženskosti. Síť či igelit, které při focení aktů používám, mají úplně stejný úkol: skrýt, ale nechat přesto každému tušit krásu.