V domažlické pobočce firmy Axis optik jsem si během společně stráveného dopoledne s tamějšími odborníky chybějící znalosti alespoň částečně doplnil.
Zákazníci oční optiky přicházeli už krátce po otevření provozovny. Většina klientů byla vybavena receptem od očního lékaře, který obsahuje údaje z vyšetření obou očí i očního pozadí. Zjištěný počet dioptrií ovlivňuje výběr obrouček i samotných skel.

Druhou možností, jak přesně zjistit potřeby klienta, je vyšetření specialistou přímo v prodejně.

Optometrista v domažlické pobočce provádí oční vyšetření každou středu a čtvrtek. „Pokud zjistí závažnější problém, pošle klienta k očnímu lékaři,“ poznamenala vedoucí prodejny Pavlína Schneiderová, která se pro mne stala lektorkou v oboru oční optika.

„Pro zákazníky s vyšším počtem dioptrií doporučujeme tenčená skla, která jsou lehčí a klienta tak příliš neobtěžují,“ vysvětlila mi Schneiderová.
V posledních letech zákazníci vyžadují multifokální skla, která jsou upravena pro vidění na více vzdáleností. „Je to pohodlné, lidé nemusí přehazovat brýle na čtení a na dálku,“ popsala výhodu vedoucí optiky. Zákazníci zejména ze starší generace vyžadují skla bifokální, která mají tzv. ´nálitek´.
Nejsložitější je výběr obrouček, u kterého jsem, na rozdíl od odborných prací, mohl asistovat. V nepřeberném množství různých typů a tvarů poradí nerozhodným zákazníkům speciálně proškolené pracovnice, které absolvovaly i vizážistické kurzy, aby dokázaly vhodně sladit tvar obličeje, barvu vlasů, oblíbený styl oblékání i osobnost člověka s vybranou obroučkou. „Samozřejmě záleží i na profesi a koníčcích, při kterých budou brýle používány,“ doplnila Schneiderová.

Rámečky se dělí do tří hlavních skupin. Vrtané nemají obroučky, jsou to jen skla, která neopisuje žádný ´rám´. Vázané rámečky jsou ty, které nemají spodní obroučku a plné označují ty s orámovanými skly po celém obvodu.

Pracovníci optiky klientům změří vzdálenost středu očí i výšku zornice a se všemi dalšími potřebnými údaji a kódem vybraného rámečku tyto informace pošlou do smluvní dílny, která brýle na míru vyrábí. Překvapilo mě, že do dvou dnů si zákazník může hotové brýle vyzvednout.

„U multifokálních skel je doba dodání delší, trvá to zhruba týden,“ doplnila Pavlína Schneiderová.

Do fungujícího systému (vyšetření zákazníka, výběr skel a rámečku, objednávka brýlí a jejich výdej) jsem se mohl alespoň malým dílem zapojit i já, když mi bylo svěřeno napsání a odeslání SMS zákazníkům s informací, že své brýle mají přichystány k vyzvednutí.

Poměrně často byli mezi ´mými´ dopoledními zákazníky ti, kteří si nepřišli pořídit brýle nové, ale provést údržbu těch stávajících.

„Ponejvíce žádají srovnání a dotažení šroubků, výměnu sedýlek, která drží brýle na nose, vyčištění skel v ultrazvuku a následné vyleštění mikrovláknem,“ popsala Hana Barochová, která má v domažlické optice servis brýlí na starosti. Stálým klientům, kteří si brýle pořídili právě v této optice, je servis poskytován zdarma.

Zajímalo mě také, nakolik podléhají typy a tvary obrouček módě a sezonním vlivům.

„Těmi se zabývají zejména ženy. Dopřejí si mnohem víc času na jejich výběr. Chlapi chtějí spíše klasiku. I při výměně brýlí se pídí typově po stejných, na které byli zvyklí po léta u těch svých původních,“ směje se Barochová.

„Teď jsou v kurzu retro vzory velkých brýlí, jak dioptrických, tak slunečních,“ doplnila Pavlína Schneiderová.

I v oční optice je poznat sezonnost. Nyní v jarních měsících jdou na odbyt sluneční samozabarvovací brýle. Na podzim lidé častěji chodí pro brýle na čtení. Začíná se brzo stmívat a mnozí čtenáři zjistí, že na písmenka v novinách či knihách špatně vidí.

„V září a říjnu i my poznáme, že začala škola. Chodí více dětí, které zjistí, že jim dělá problém přečíst údaje na tabuli,“ řekla vedoucí domažlické optiky.
Zajímalo mě, jak na vyšetření reagují nejmladší nositelé brýlí. Jenže kvůli tomu, že jsem svoji návštěvu optiky nasměroval na dopoledne, jsem se k žádnému vyšetření dětí nenachomýtl.

„Děti jsou trošku bojácné při vyšetření zraku, ale rády si vybírají obroučky,“ ukojila alespoň trochu moji zvědavost Hana Barochová.
Velký pokrok nastal během posledních let u kontaktních čoček. Jako absolutního laika mne překvapilo, že existují i takové druhy, které vydrží měsíc stálého ´provozu´.

„Nejzdravější jsou samozřejmě ty, které jsou používány jen jediný den a večer se vyhodí. To je však nákladné, většina zákazníků proto volí čočky na více dní, které na noc vyjmou a dají do připraveného roztoku,“ vysvětlila mi Pavlína Schneiderová.

Na trhu jsou dokonce i druhy nočních čoček, které může jejich nositel nechat přes noc v očích.

Používají se například při exotických dovolených, kde není možnost pokaždé v důsledně hygienickém prostředí provést očistu kontaktních čoček před spaním.

Před koncem mé dopolední směny přišel starší pán, který chtěl poradit při koupi zvětšovací lupy.

Je filatelistou, a protože se mu zhoršil zrak, neslouží jeho původní lupa už tak, jak by potřeboval. Poté, co nahlédl a na vzorky vystavené na prodejně, odešel spokojený. Slíbil, že se odpoledne vrátí s penězi a nový kousek si odnese. Měl radost a my s ním.