Hospody totiž od října zvedly cenu piva o korunu. Reagovaly tak na zdražení Plzeňského Prazdroje v průměru o tři procenta.

„Je to strašný. Proč pivovar zdražuje, když v zahraničí vyjdou piva od Prazdroje nastejno, ne – li levněji," zlobil se v pondělí nad půllitrem v hospůdce U Kohoutů zdejší štamgast Milan Fořt.

Podnik argumentuje vyššími vstupními náklady na suroviny a energie. „Upravujeme ceny u čepovaného ležáku Pilsner Urquell, kde se cena změní zhruba o korunu, podobně jako u lahvového piva, kde se u většiny značek mění cena zhruba o korunu na půllitr," informoval mluvčí firmy Jiří Mareček s tím, že nový ceník platí pro všechny odběratele Prazdroje, tedy hospody a obchody.

Hostinští určitě uvítají, že podnik zachoval ceny u piv značek Gambrinus a Radegast. Podnik nehýbal ani s cenou točeného nealkoholického piva Birell. To, jestli půllitr piva zdraží i pro zákazníky, pak záleželo na majitelích restaurací. Ti tvrdí, že náklady spojené s provozem restaurací stále narůstají a přistoupit ke zdražování piva bylo nezbytné. „Nezdražovali jsme, když v lednu stoupla daň z přidané hodnoty. Rostou ceny za vodu, před třemi roky nás vyšla na sedm tisíc měsíčně, letos už platíme trojnásobek," vysvětlil Václav Hlous z restaurace U Mansfeldů důvody, proč od pondělí zákazníci za půllitr točené dvanáctky zaplatí 39 namísto 38 korun, jak byli dosud zvyklí.

U Mansfelda zaplatíte o korunu víc také za lahvového Birella. Čepovanou i lahvovou dvanáctku zdražila o korunu také plzeňská restaurace U Salzmannů.

Hospůdka U Kohoutů čeká až vyprodá nakoupené zásoby lahví a sudů, poté ceny piva upraví. „Dvanáctku zdražíme o korunu," konstatoval provozovatel Roman Bulín.

Podniky, které nejsou tolik závislé na tržbách z vypitých piv se snaží ceny držet. „Lahvové pivo není pro nás stěžejní sortiment. Nemá smysl měnit ceník kvůli pár vypitým lahvím za týden. U točeného piva ještě uvidíme, rozhodneme se podle cen konkurence v ulici," sdělil Vladimír Jančík z vinárny Jadran.

V jeho rozhodování, proč zatím nezdražovat, sehrály roli i nesouhlasné reakce zákazníků. „Návštěvnost je už teď slabá," doplnil Jančík.