Po dlouhém půstu si lidé užívají módu zblízka. Před pár dny byla šance na Czech Fashion Week v Karlových Varech. Za měsíc má být stejná akce i v Teplicích, kde byla naposledy loni v srpnu. „Tehdy se žádné podobné akce nekonaly, měla tak obrovský úspěch,“ sdělil pořadatel Jiří Morštadt.

Módní přehlídky probíhaly během tužších vln epidemie digitálně. Morštadt je ale k této formě rezervovaný. „Ve světě módy je potřeba vidět modela nebo modelky v reálu,“ je přesvědčen.

Online nechce dělat svoji letitou akci ani Lenka Kocmanová Taussigová. „Potřebuji se s lidmi potkat,“ vysvětluje bývalá miss z Ústecka a pořadatelka akce Krása pomáhá dětem. Událost obvykle probíhá na jaře, což loni nešlo. „Přesunula jsem ji na září a stihla uspořádat jen pár dnů před dalším lockdownem,“ doplnila Kocmanová Taussigová. Další ročník chystat nezačala. Nejistota podle ní prostupuje celou branží. „Každý se bojí, že lock-down přijde znovu,“ popsala.

Ztráta práce 

Kvůli vládním omezením hromadných akcí ztratili aspoň dočasně práci i ti nejexponovanější „dělníci“ a „dělnice“ módního průmyslu. Například Barbora Mottlová z Prahy šla za kasu. Z Muže roku Josefa Kůrky se stal liberecký zastavárník.

Slušně našlápnutou kariéru pandemie zastavila i třiadvacetileté Kateřině Jelínkové z Litoměřic. Předloňská vítězka Czech and Slovak Photo Girl aspoň fotila pro pražského distributora amerických vozů. „Dělala jsem i na nové svatební kolekci mosteckého salonu,“ popsala modelka. Další její kolegyně pověsily řemeslo na hřebík definitivně, když se rozhodly založit rodiny, jiné se do byznysu zatím nevrátily třeba i proto, že vypadly z formy kvůli dlouho zavřeným fitness centrům.

Dříve jisté příjmy vypadly ale i těm ze zákulisí přehlídkových mol: choreografům, technikům či vizážistům. Koronavirus však poznamenal branži daleko hlouběji než stopkou přehlídkám. „Butiky byly zavřené, návrháři neprodávali, pokud neměli e-shopy. A nebylo proč se pěkně oblékat,“ připomněla Kocmanová Taussigová, že řada lidí trávila home office v teplácích i pyžamech.

Exmiss si aspoň pořizovala roušky a pak i respirátory se vzory a barvami ladícímik šatům. Ochrany nosu a úst začali produkovat i někteří čeští návrháři. Vedle Jiřího Moravce z Teplic také Beata Rajská. I této zavedené návrhářce klesal prodej o desítky procent, než spustila e-shop.

Pandemie jako inspirace 

Pandemie ale některé tvůrce inspirovala ještě víc. Například pařížská oděvní značka Schiaparelli představila zlatý náhrdelník ve tvaru plic. Libanonský návrhář Georges Hobeika zase v reakci na teplákovou šeď přišel s extravagantně barevnou kolekcí s odkazem na éru hippies. Módu si řada lidí po celém světě už navykla sledovat i kupovat online.

Světové značky se přizpůsobily a masivně působí i na sociálních sítích. Přesto zpráva konzultační společnosti McKinsey & Company odhadla závratné ztráty globálního trhu s módou. Jen loni by podle ní měly být zisky módních značek o devadesát procent nižší než v roce 2019.