„V naší společnosti bychom okamžitě zaměstnali čtyři nebo pět řidičů nákladních aut," potvrzuje Blanka Švajnerová z kdyňské firmy JoWo. Uplatnění by řidiči našli i v dalších firmách. Některé z nich nové pracovníky hledají prostřednictvím domažlického úřadu práce.

„V databázi máme nabídku padesáti volných míst na pozici řidiče," vyčíslil ředitel domažlického úřadu práce Zdeněk Písařík. Na inzertních webech firmy nabízejí řidičům plat až 35 tisíc korun.

Šoféři ale ve velké míře nacházejí uplatnění v Německu. „Mám tu zhruba dvojnásobný plat, a navíc sociální přídavky na své dvě děti. Ty dělají dohromady necelých 360 EUR," popisuje řidič Jiří Zlátalík, který pro německou společnost jezdí už šest let.

„U nás ve firmě jsou jen dva němečtí kolegové, všichni ostatní řidiči jsou Češi," dodává Zlátalík. Připomíná i jednu nevýhodu, kterou systém sociálních dávek v Německu přináší. „Každý měsíc musím z českého úřadu přinést potvrzení, že přídavky na děti nepobírám doma. Tady bych na ně nikdy nedosáhl, ale pro ten papír vždycky musím."

„Sehnat řidiče zřejmě i v budoucnu bude velký problém. Vím i z jednání s majiteli firem, že nemáme šanci konkurovat štědrému německému sociálnímu systému. U nás jsou podmínky o mnoho přísnější," konstatoval ředitel Písařík.