S požadavkem na výměnu zboží se setkávají po Vánocích zejména v obchodech s hračkami. Není výjimkou, že se dítěti pod stromečkem sejdou dvě shodná lega či jiné hračky, a rázem se z nich stávají nevhodné dárky.

„S výměnou takového zboží nemáme problém a zákazníkům vycházíme vstříc. Určitě jim hračky, které u nás Ježíšek koupil a sešly se jim doma ve dvojím provedení, vyměníme," uvedla Deníku prodavačka z domažlického Ronda Ilona Mrázková.

Mezi další dárky, které lidé často vracejí, patří knihy. Do Chodského knihkupectví na domažlickém náměstí přišli včera do 13. hodiny již čtyři lidé vrátit nechtěnou beletrii.

„Šlo buď o nevhodný dárek, nebo již knihu doma měli, či se sešly dva stejné dárky," uvedla majitelka Lidmila Haasová s tím, že zákazníci si nevhodnou knihu samozřejmě mohou vyměnit za jinou.

„V kamenných obchodech, kde je zboží možné si prohlédnout a vyzkoušet, záleží pouze na prodávajícím, zda spotřebiteli vrácení nebo výměnu zakoupeného zboží dobrovolně a nad rámec zákona poskytne. Není to jeho povinnost. Pokud, ale takový bonus při koupi zboží uvede, je povinen ho splnit," řekl Jan Řezáč, šéf České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

Jiné je to v případě nákupu přes internet, teleshopping nebo při telefonické objednávce.

„V tomto případě může spotřebitel vrátit zboží do 14 dnů, a to bez udání důvodu, protože zboží si při koupi nemohl prohlédnout ani vyzkoušet," dodal Řezáč.

S výměnou před Vánoci zakoupeného zboží není problém ani v obchodě Sport Podestát na domažlickém náměstí.

„Pokud zákazník přijde vyměnit zboží, které se mu doma náhodou sejde dvakrát, či nevyhovují jeho parametry, nemáme s tím problém. Pokud je zboží v pořádku, tím myslím nepoužité, rádi mu je vyměníme za jiné," ujistil nás Vít Podestát.

„Vracení zboží, to se u nás moc často nestává," říká Zdeňka Švarcová z prodejny Prádlo a prádýlko. „Hodně zákazníků jsou známí, takže spolu vždy něco vhodného vybereme. Případně, pokud si nejsou jistí, darují poukázku. Zboží samozřejmě vyměníme. Vše se dá vyřešit."