Rychlostní zkoušky 4 a 5 nijak nezamíchaly pořadím 23. Historic Vltava Rallye ani 49. Rallye Šumava Klatovy. Do hry však vstoupil déšť a dílčí časy tak odpovídaly také tomu, jak si s těžkými podmínkami která posádka poradila.

Rallye Šumava

Ani finále 49. Rallye Šumava Klatovy nic nezměnilo na konečném pořadí takovém, jaké se krystalizovalo v průběhu celé soutěže. Vítězství tedy obhájili Václav Pech s Petrem Uhlem (Mini John Cooper Works S2000), druhá příčka patřila v cíli Miroslavu Jakešovi s Jaroslavem Novákem (Citroën DS3 R5), třetí zůstali Roman Odložilík a Martin Tureček (Ford Fiesta R5). Další pozice už patřily nejlepším produkčním vozům, mezi kterými se nejlépe dařilo Petru Hozákovi s Josefem Radinou, před nimiž se museli sklonit i Karel Trojan s Petrem Chlupem (obě posádky jely s vozy Mitsubishi Lancer Evo 9). Kategorii 2WD opanovala nejlepší smíšená posádka soutěže Egon Smékal – Monika Hýbnerová (Citroën DS3 R3T), která dojela celkově osmá.

Vozy 49. Rallye Šumava Klatovy jsou ještě na trati posledních erzet.

Dramatický počátek zažila sobotní etapa 49. Rallye Šumava Klatovy. Ještě před polovinou úvodní rychlostní zkoušky chyboval mladý Miroslav Jakeš (Citroën DS3 R5), který pak sice s poškozeným vozem dojel do cíle, ale náskok jeho soka Václava Pecha (Mini John Cooper Works S2000) na čele soutěže poté přesáhl už jednu minutu. Třetí příčka dál patří Odložilíkovi (Ford Fiesta R5), naopak Jelínek (Škoda Fabia S2000) sklouzl před Sv.Maří ze silnice a odstoupil.

Těsně pod stupně vítězů absolutního pořadí se tak posunuli bojovníci o špičku produkčních vozů. Mezi nimi se nejvíce daří klatovskému Hozákovi (Mitsubishi Lancer), který na své zkušenější soupeře Votavu a Trojana (se stejnými vozy) už také najel minutu. V souboji vozů s jednou poháněnou nápravou nadále vládne Smékal (Citroën DS3 R3T), dramatický souboj o stříbro v kategorii 2WD (a zároveň o vedení v poháru vozů Renault Clio R3) svádí zkušený Peták s mladým Koblihou. Po havárii s dalším cliem odstoupil Maxa, technická závada vyřadila Rujbra.

V klasifikaci 49. Rallye Šumava Klatovy závěr páteční etapy nic zásadního v pořadí nezměnil, Václav Pech (Mini) navýšil svůj náskok před Miroslavem Jakešem (Citroën) na osmnáct sekund. Třetí je nadále Odložilík (Ford) před Jelínkem (Škoda), pátou příčku drží lídr třídy 3 Petr Hozák (Mitsubishi). Hodnocení kategorie 2WD dále vládne Smékal (Citroën) před Koblihou a Petákem (oba Renault). Závěr etapy se obešel bez havárií i dalších odstoupených posádek.

V úvodu Rallye Šumava byli nejrychlejší Miroslav Jakeš s Jaroslavem Novákem (Citroën DS3 R5). Obhájce prvenství Václav Pech (který jede s Petrem Uhlem ve voze Mini John Cooper Works S2000) udělal jezdeckou chybu v retardéru a ztratil několik vteřin. Na dalších dvou testech však již své zaváhání napravil a po RZ3 měl na čele 8,5 sekundy náskoku. Třetí jel Odložilík (Ford Fiesta R5) před Jelínkem (Škoda Fabia Super 2000), pátá příčka patřila klatovskému Petru Hozákovi (Mitsubishi Lancer Evo 9), který vedl produkčním vozům.

V soutěži 49. Rallye Šumava Klatovy již nepokračuji posádky:

14 - Vágner Miloš / Hovorka Jiří - technický problém, převodovka

23 - Pondělíček Lukáš / Perski Eduard - technický problém, motor

Historic Vltava Rallye:

Závěr 23. Historic Vltava Rallye jen ztvrdil průběh sobotní etapy, žádné výsledkové překvapení už se nekonalo. Vítěznou posádkou se stali Švédové Mats Myrsell s Esko Junttilou, kteří soutěž absolvovali s vozem Porsche 911 a porazili rodinnou posádku Johnsenových se stejným vozem o víc jak tři minuty. Třetí dokončili soutěž Maďaři Ferenc Wirtmann a György Barna s vozem Ford Escort RS2000, za nimi dojeli jejich krajané Meklerovi (Alfa Romeo).

Národní šampionát suverénně ovládli Jiří Kalista s Michale Šofrem (Subaru Legacy RS), druhá příčka patřila v cíli Pavlu Karlíkovi a Martin Fabiánovi (Lada VFTS), třetí dojeli Tomáš Bělohradský a Pavel Bašta (BMW 318iS). Výsledky jsou zatím neoficiální. 

Mezi zájemci o evropské body v 23. Historic Vltava Rallye jsou na tom nadále nejlépe švédské posádky s elegantními vozy Porsche 911. Ke svému prvnímu klatovskému vítězství směřuje Mats Myrsell, k prolomení smolné série svých vystoupení na „Vltavě" a k stříbrnému věnci se blíží Anders Johnsen. Prokletí posádek na třetím stupínku potvrdil Liukkonen, který odstoupil na RZ7, na pódiovém umístění nově v polovině sobotní etapy figuruje Maďar Wirtmann.

Domácí šampionát historických vozů s přehledem ovládají Jiří Kalista s Michalem Šofrem (Subaru Legacy RS), o další posty však zuří vyrovnaná bitva. Po RZ9 si v něm nejlépe vede Karlík (Lada VFTS), k útoku ale zatroubil Bělohradský (BMW 318iS) a posunul se na třetí pozici před Hostaše (Lada VFTS). Daří se i lídrovi kategorie 2 Hustému (Alfa Romeo 1750 GTAm), ten už přeskočil v průběžném pořadí Vyorálka. V cíli soutěže jsou první posádky historických vozů očekávány po půl šesté, nejrychlejší vozy MMČR po sedmé večerní.

Až na závěrečné rychlostní zkoušce úvodní etapy našel Švéd Mats Myrsell přemožitele mezi účastníky ME historických vozů. Porazil jej jeho krajan Johnsen, jedoucí též s vozem Porsche 911, stačilo to ale jen na mírné snížení Myrsellova výrazného náskoku v čele 23. Historic Vltava Rallye. Třetí je po pátku Fin Liukkonen (Mercedes), o čtvrtou příčku v hodnocení ME svádí boj Maďar Wirtmann (Ford Escort) se Švédem Söderbergem (Opel Ascona). Kategorii 1 vede Fin Norrgard (BMW 2002TI) , kategorii 3 jeho krajan Wilkman (Triumph TR8).

V národním šampionátu nadále vládne Kalista (Subaru), přestože podle vlastních slov po celou etapu vždy volil nevhodné pneumatiky. V bitvě „béčkových žigulíků" o stříbro se finále lépe vydařilo Karlíkovi, který se díky tomu posunul před Vyorálka. Třetího mušketýra se stejným vozem Hostaše v závěru dne překonal Hustý, který vede v rámci MČR HA kategorii 2.

V Historic Vltava Rallye se na prvních třech RZ soutěží nejlépe vedlo papírovým favoritům. Klasifikaci evropského šampionátu 23. Historic Vltava Rallye ovládají Švédové Myrsell a Johnsen s vozy Porsche 911, v rámci MČR HA vévodil pořadí Kalista se Subaru Legacy.

Soupeře obou Švédů pronásleduje velká smůla – na okruhu třetí Němec Brink (Lancia Stratos) skončil hned na následující zkoušce s ulomeným kolem, jeho následovník Brit Samuel (Ford Escort RS2000) odstoupil v servisní zóně s poruchou motoru. Na pódiové umístění se tak posunul Fin Liukkonen (Mercedes Benz 190 E), za ním jsou Maďar Wirtmann (Ford Escort RS2000) a Švéd Söderberg (Opel Ascona A). Daří se i vítězi Vltavy z roku 2008 Janssonovi, který s těmito piloty svádí vyrovnanou bitvu, jede však pouze v klasifikaci Severského poháru.

Náš národní šampionát historických vozů má svého suveréna v Jiřím Kalistovi (Subaru Legacy RS), s velkým odstupem za ním zuří velká bitva tří vozů Lada VFTS. Po RZ3 z nich na tom byl nejlépe Karlík, jen těsně za ním se držel Vyorálek a pouhých pár vteřin zpět je i domácí Hostaš. Další z pilotů vozů Lada, Vlastimil Kubíček, havaroval. Pátá příčka patří lídrovi kategorie 2 Hustému (Alfa Romeo 1750 GTAm), za ním jsou seřazeny vozy BMW Majšajdra, Bělohradského a Budila. Kategorii 3 ovládá kdyňský Bohumír Svoboda st. (Škoda 110R).

2. rychlostní zkouška pro historická vozidla byla zrušena v důsledku dopravní nehody se zraněním posádky 39 - Kubíček Vlastimil / Výmola Ondřej.

V soutěži 23. Historic Vltava Rallye dále již nepokračuji posádky:

26 - Lajunen Lauri / Rautiainen Jukka - technický problém

3 - Brink Burghard / Bökamp Lothar - technický problém

10 - Kridel Aly / Hack Daniel - technický problém

Rallye Šumava a Historic Vltava Rallye 2014 v pátek začaly. Předtím regionem projeli účastníci Rallye Wiesbaden.

Program obou rallye:

Historic Vltava Rallye
PÁTEK 16. KVĚTNA
RZ 3 Hodousice – Víteň 18.30
RZ 4 Buková – Kdyně 20.28
RZ 5 Hodousice – Víteň 21.17
SOBOTA 17. KVĚTNA
RZ 6 Pohorsko – Víska 8.26
RZ 7 Malenice – Záhoří 9.17
RZ 8 Hoslovice – Mačice 10.16
RZ 9 Lipová Lhota – Čejkovy 10.54
RZ 10 Pohorsko – Víska 13.49
RZ 11 Malenice – Záhoří 14.40
RZ 12 Hoslovice – Mačice 15.39
RZ 13 Lipová Lhota – Čejkovy 16.17
Cíl – náměstí Míru v Klatovech 17.37

Rallye Šumava Klatovy
PÁTEK 16. KVĚTNA
RZ 2 Buková – Kdyně 19.16
RZ 3 Hodousice – Víteň 20.05
RZ 4 Buková – Kdyně 22.03
RZ 5 Hodousice – Víteň 22.52
SOBOTA 17. KVĚTNA
RZ 6 Pohorsko – Víska 9.56
RZ 7 Malenice – Záhoří 10.47
RZ 8 Hoslovice – Mačice 11.46
RZ 9 Lipová Lhota – Čejkovy 12.24
RZ 10 Pohorsko – Víska 15.19
RZ 11 Malenice – Záhoří 16.10
RZ 12 Hoslovice – Mačice 17.09
RZ 13 Lipová Lhota – Čejkovy 17.47
Cíl – náměstí Míru v Klatovech 19.07