Jan Lucák se svého prvního závodu zúčastnil jako dvacetiletý. V roce 1932 startoval na motocyklové soutěži v Táboře, kde usedl za řídítka sedm let starého stroje BSA 750, který si pořídil na splátky. Jeho stroj měl za sebou pracovní minulost – ve spojení se sajdkárou sloužil jednomu obchodníkovi k rozvážení zakoupených koberců zákazníkům. Ovšem Jan Lucák si i s tímto nesportovním motocyklem vedl úspěšně, soutěž dokončil bez trestných bodů a získal zlatou medaili. Jako odměnu obdržel od svých zaměstnavatelů jeden pár pneumatik.

Jana Lucáka ovšem lákala rychlost, nechyběl mu talent ani odvaha, a tak se brzy zaměřil především na silniční závody a na plochou dráhu. Tehdy takové střídání disciplín nebylo ničím neobvyklým. Ve druhé polovině 30. let se Jan Lucák již zařadil mezi naše špičkové závodníky. To už byl továrním jezdcem týmu Ogar, na jehož motocyklech se zúčastňoval i terénních soutěží.

Slibnou kariéru Jana Lucáka přerušila druhá světová válka. Když se po jejím skončení začaly opět pořádat závody, strýčkovický rodák na jejich startu nechyběl, i když zpočátku jezdil na vypůjčených motocyklech. Jeho jezdecké schopnosti ale nezůstaly opomenuty, a tak na sezonu 1947 Jan Lucák získal nový motor z továrny Walter. Jednalo se o třistapadesátku, s níž dosáhl dlouhé řady úspěchů.

Silniční závody opustil počátkem 50. let a nadále se věnoval už pouze ploché dráze. V této disciplíně také dosáhl svého největšího úspěchu, když v roce 1951 vybojoval v Pardubicích proslulou trofej – Zlatou přilbu. Po skončení své jezdecké kariéry u ploché dráhy zůstal jako trenér a své bohaté zkušenosti předával nové jezdecké generaci.

Důkazem Lucákova jezdeckého umění je kromě velkého množství trofejí také skutečnost, že navzdory odvážnému jezdeckému stylu za celou svoji dlouhou kariéru utrpěl jediné zranění, zlomeninu klíční kosti.

Jan Lucák byl rovněž vynikajícím mechanikem, jak dokládá následující příhoda. Plochodrážních závodů v Praze na Strahově se pravidelně zúčastňovali také angličtí jezdci. Ti si své stroje obvykle připravovali v Lucákově dílně, protože jej uznávali nejen jako zdatného soupeře, ale také jako skvělého mechanika, který ani budoucím konkurentům neodmítne pomoc, když o ni požádají. Postupem času navázali přátelské vztahy a Angličan Bishop dokonce svůj závodní stroj nechal v Praze a zapůjčil ho Lucákovi na celý zbytek sezony. Když po roce opět přijel na strahovský závod a převzal zpět svůj motocykl, prohlásil, že stroj je připraven lépe než v době, když ho Lucákovi zapůjčil.

Na počest 100. výročí narození Jana Lucáka se v sobotu 21. července uskuteční cílová jízda motocyklů do roku výroby 1960, na jejímž pořádání se podílí také Veteran car club Domažlice. Startovat se bude z Plzně, Klatov a Domažlic (v 10 hodin z náměstí), odkud účastníci zamíří do Strýčkovic, kde bude úspěšnému závodníkovi odhalena pamětní deska. S využitím historických pramenů zpracoval:⋌Jan Pek