Tři velké garáže v jednom rodinném domě se mnohému mohou zdát zbytečné. U rodiny Svobodových ve Kdyni ale mají své opodstatnění. Bohumír Svododa st. se svými syny Bohumírem a Romanem totiž už před lety podlehli vášni pro automobilový sport. Takže spolu s partou dalších nadšenců tráví většinu svého volného času právě v garážích, kde se věnují opravám a údržbě nebo stavbě nových závodních aut. A k tomu navíc veteránů.
Mají už tři a samé staré škodovky. Oba Mírové jezdí historic rallye. Mladší se Škodou 1000 MB a starší s populární ´erkem´, tedy Škodou 110 R. Nejmladšímu Romanovi učaroval rallyekros za volantem ´stodesítky´ S. „Pokud bychom se rozhodli pro stavbu dalšího auta, asi by to byla zase škodovka. Jsou to jednoduchá auta a my pro ně máme takovou slabost,“ shodují se oba bratři, kteří škodovkou jezdívají i v civilu.
„Vždyť i ten rallyekros jsme v Domažlicích začal jezdit, protože vloni tam otevřeli novou třídu právě pro škodovky s motorem vzadu. A Když šlověk léta jezdí se zadním náhonem, už je no to zvyklý,“ dodává Roman, který při stavbě svého speciálu využil znalosti týmu získané prací na předešlých vozech. Ostatně náhradních dílů na škodovky je za ta léta ve Svobodových garážích tolik, že by asi nebyl problém postavit celý motor. „Polotovary by tu byly určitě, zbytek by se udělal. A je to po letech shánění po kamarádech a odpovídání na inzeráty.“
Rodina Svobodova je tak další navazující na tradice automobilových závodníků ze Kdyně. Býval odtud i dříve legendární Leo Pavlík, mezi autokrosovou špičku patříval před několika lety Milan Stárek, dnes rallyové závody objíždí Sláva Ducháček a Honza Šlehofer. „Je to Korábem. Je to tím kopcem, který láká všechny zdejší mladé kluky sotva si udělají řidičák. Je doslova magický,“ shodují se bratři Svobodovi.
A Jirka Schneider z týmu mechaniků dodává: „To i v Sosnové na autodromu komentátor říkal, že je to tím Korábem. A je to pravda. První auto, první motorka a šup s tím na Koráb. Někdo to neustojí a odpadne, jiný ano a zůstane. A dnes je to už i na kolech.“
A čeho si závodníci a mechanici na své práci v týmu nejvíce cení? „Asi té propracovanosti aut, které jsme vytvořili. Takové asi jinde nenajdeš. Propracovanost až do detailů. Nejen že za ně dám roku do ohně. Já bych dal obě,“ vyznává se Jirka Schneider a ostatní přikyvují. „A taky té party. Lidi, kteří se scházejí už tolik let. To je to, co nás drží pohromadě a co nás všechny asi nejvíce baví. A není to jen o autech,“ uzavírá Bohumír Svoboda ml.
Tým kolem otce a synů Svobodových tvoří i řada dalších. Mechaniků a kamarádů, bez kterých by to prostě nešlo.....
Jirka Schneider, Honza Plas, Ruda Mužík, Radek Jakl, Franta Behenský a Pepa Holý