VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Závody historiků mají své kouzlo

KDYNĚ - Když se ve Kdyni řekne Svoboda, asi každému se vybaví rodina, jejíž chlapi jsou pobláznění do starých závodních škodovek. V současnosti mají už čtyři a vznik další nevylučují.„Začalo to, když jsme s bráchou vyrůstali. S minikárama,“ říká Bohumír Svoboda ml. s tím, že mu tehdy bylo asi osm a Romanovi šest let.

8.7.2007
SDÍLEJ:

Tisícovka posádky Bohumír Svoboda ml., Radek Jakl na trati letošní Rallye Bohemia. Foto: Robert Balcar

„Dnes už ani nevím, kolik jsme postavili, tedy kolik táta postavil minikár. Asi tak osm, deset. Jezdívali jsme tehdejší západočeský pohár se závody na Hrádku či tady ve Kdyni na Korábu. Společně např. s domažlickými bratry Mrkosovými či holkami Hofmeisterovic jsme jezdili i do Karlových Varů a tak.“

Později vám už jezdit z kopce nestačilo?

Na nějakou dobu jsme s minikárami přestali. A když jsem si udělal řidičák, začali jsme s rallyekrosem. Postavili jsme s tátou první auto, to byla VW Jetta . Všelijak jsme ji upravovali, uřízli jsme jí zadek, dávali kotoučové brzdy. Prostě jsme si s ní hráli. Tzv. strkros v Černovicích jsme už nezažili, ale jezdívali jsme do Losiné, do Vysočan u Boru a samozřejmě na tehdy nově postavenou trať v Domažlicích.

Ale rallyekros byla pro vás ´jen´ přestupní stanice…

Po čase jsme začali s historiky. Postavili jsme první tisícovku, se kterou táta začal jezdit soutěž pravidelnosti. To ještě nebyl závoďák. Pak jsme postavili druhou tisícovku, s tou teď závodím já. A pak erko,´se kterým jezdí táta. Ale už takyrallye historiků. A před dvěma lety jsme dali dohromady ´stodesítku esko´ pro Romana na rallyekros.

Už jste tedy lecos vyzkoušel. Je historic rallye to pravé, nebo myslíte na nějakou další změnu?

Myslím, že je to už to pravé. Historici mají své kouzlo. Jsou to opravdické ostré závody, navíc je to o tom, že s tím autem jsem na trati sám. V ralyckrosu to bylo jiné. Občas o mě někdo zastavil a pak s tím byla spousta práce. A v té době, kdy jsme s rallyekrosem končili, to nebylo vždy jen o závodění, ale o přežití. Být v bezpečí vyžadovalo vydařený start a všem ujet.

Teď tedy stejně jako táta jezdíte historic rallye. Jak se vám daří?

Loni jsme byli v českomoravském poháru s tisícovkou druzí a s erkem se jelo jen pár závodů. Letos jedeme z každého seriálu jen pár závodů. Žádný seriál, kterých je letos více, nejedeme celý. Vybíráme si jen pár hezkých soutěží, protože jezdíme opravdu jen pro zábavu. Před nedávnem jsme jeli klatovskou Vltavu, o týden později jsme jeli na Bohemce i když tam to bylo jen historic show bez měření času. Ale stálo to za to, Třicetikilomerové rychlostky, ta poslední dokonce 40 km dlouhá. Užili jsme si to. Je to opravdu hezký. Škola života. Pěkné svezení na zavřené trati. I když jsem z toho měl na začátku trochu strach, nebylo to tak hrozné . Chce to se soustředit a vydržet. Další soutěž máme naplánovanou až na srpen Prachatice.

Kolik práce představuje stavba závodního historického vozu?

Dva roky práce. Tedy po odpolednech a po víkendech. A kolik na to padlo aut? Ta moje tisícovka je defakto jedno auto. Koupili jsme ho v dost dobrém stavu. Z Kolovče.

Je to jako stavba normálního závoďáku? Tedy začít tím, že se vše rozebere do posledního šroubku?

Je to ještě horší, protože se všechno musí navíc i očistit. Je to ale naše velká vášeň.

Vaše auto je modré a tahle barva mu opravdu sluší. Věděl jste od začátku, že to tak bude?

Chtěl jsem od začátku modrou, aby na tom vynikly všechny ty chromy. A navíc k ní tíhnu. Když jsme ale dělali tátovo ´erko´, chtěli jsme, aby bylo jiné. A tak je bílé. Oběma design dělal klatovský Pepa Holý, který zároveň dělá tátovi spolujezdce.

Jak došlo k tomu, že jste pro tátu stavěli další auto. Bylo mu líto, že nezávodí?

Ale on závodil v té pravidelnosti. On měl vlasně první auto a začal s historiky. A když bylo hotové první závodní auto a bylo doma i erko, začali jsme stavět. A to bylo to samé. Další dva roky práce.

Vaše auta jsou veteráni. Nemáte strach s nimi závodit? Nebylo by to lepší s nějakým novejším vozem?

Ke každému autu přistupuji s respektem. Člověk si toho váží a je jedno, jestli je nové nebo staré a kolik stálo. Je to naše auto a za ním spousta práce. Nás i našich kamarádů. To nejde zahodit jen kvůli jedné vteřině. I když vyhrávat je příjemné. Třeba nedávno na Vltavě jsme vyhráli svoji třídu. Ale dva týdny před tím jsem dávali do tisícovky nový motor, který jsme po týdnu zase vyndali, protože jsme měli propálený píst. takže jsme prosili ten starý, aby to s námi vydržel . A stalo se. A když vyhraješ po takových trablech, to je také moc příjemné.

8.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 23 000 Kč

Řidiči vysokozdvižných vozíků Operátor skladu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: praxe ve skladu, platný průkaz na VZV je výhodou., Nabízíme: práci v čistém prostředí, uvnitř haly v teple, stravenky zdarma, Uchazeči o tuto pozici mají možnost vyplnit na vrátnici společnosti "Dotazník uchazeče o zaměstnání" nebo zaslat žádost se stručným životopisem na e-mailovou adresu nabor@pehtoo.com.. Pracoviště: Pehtoo a. s. - provozovna horšovský týn, Masarykova, č.p. 194, 346 01 Horšovský Týn. Informace: Šárka Vojtěchová, +420 379 417 120.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 90 Kč

Pracovníci odvozu a recyklace odpadů dělník svozu odpadu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 95 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nabízíme: prémie 6% k platu , Telefonický (Po - Pá 7:00 - 17:00 hod.), e-mailový nebo osobní (Holýšov, Husova tř. 491 od 6:00 do 16:00 hod.) kontakt.. Pracoviště: Západočeské komunální služby a.s. - sběrný dvůr holýšov, Husova třída, č.p. 491, 345 62 Holýšov. Informace: Jiří Hanzlíček, +420 723 955 208.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 12 200 Kč

Obsluha strojů a zařízení na výrobu cihel, dlaždic a jiných kameninových výrobků dělník/dělnice v keramické výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: požadujeme praxi ve výrobním provozu a manuální zručnost. Pracoviště: Steatit s.r.o., 345 34 Klenčí pod Čerchovem. Informace: Petra Matasová, +420 379 794 331.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 12 200 Kč

Obsluha zařízení na zpracování a povrchovou úpravu kovů a jiných materiálů Operátor výroby. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Agenturní zprostředkování - CRS (Czechia) s.r.o., Nutný telefonický kontakt - 9:00 - 16:30 hod.. Pracoviště: B.f.kontakt plzeň s.r.o. - agenturní zprostředkování crs (czechia) s.r.o., Cihlářská, č.p. 644, 344 01 Domažlice 1. Informace: Jiřina Marková, +420 734 208 512.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pořadatelský štáb půlmaratonu se těší na všechny milovníky běhání.

Běžci se chystají do Poběžovic

Závod Xterry v Ostrově  triatlonistka Jana Brantlová dokončila na druhém místě. Nyní již se těší na evropský šampionát.

Triatlonistku Janu Brantlovou čeká start na Evropě

Razýmová maká v horách

Postřekov – Před týdnem se vrátila ze třítýdenního italského vysokohorského soustředění, ale doma se moc neohřeje. Po prvním tréninkovém bloku letní přípravy se lyžařka Kateřina Razýmová brzy přesune opět za hranice, když ji čeká soustředění u Arbersee.

Lukáš Kobes zabojuje o účast na MS

Trhanov – Mladý cyklista si chce vybojovat účast na světovém šampionátu.

Štěrba ze Sigmy před největším duelem kariéry: Čekáme jiný zápas než doma

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Ještě na jaře sledoval tažení olomouckých fotbalistů za pohárovou Evropou jen z lavičky. Navíc z té karvinské, kde obránce Jan Štěrba hostoval, ale kýženého herního vytížení se nedočkal. Dnes nastoupí v kazašském Almaty k jednomu z největších zápasů své dosavadní kariéry.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT