VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jana napoprvé zvedla sotva dvacet kilogramů

Domažlice /ROZHOVOR/ – Čtyřiadvacetiletá Jana Szmigielová z Domažlic začínala s judem a atletikou. Jednou ze zvědavosti zkusila, kolik zvedne na ´mrtvý tah´ a dnes patří k nadějím českého silového trojboje a benchpressu.

30.10.2010 1
SDÍLEJ:

Jana Szmigielová, domažlická závodnice v silovém trojboji a benchpressu.Foto: Archiv

Člověk by čekal, že žena chodí do fitcentra spíše kvůli solárku či spinningu. Co vás vlastně přivedlo ke vzpírání?
Začínala jsem s judem, poté jsem se věnovala atletice, těžké atletice a pak jsem chodila jen kondičně do posilovny. Po nějaké době jsem jen tak pro zajímavost zkusila, kolik zvednu na mrtvý tah, a když jsem zjistila, že to není tak špatné, tak jsem jela na závody, kde jsem skončila na druhém místě. Od té doby jsem začala trénovat v oddílové posilovně a přidala jsem další disciplíny.

Můžete jednotlivé disciplíny, v nichž závodíte, přiblížit?
Silový trojboj se skládá ze tří disciplín. Je to dřep s činkou na zádech, benchpress neboli tlak na lavici a mrtvý tah, což je zdvih činky ze země.

Co je ve vašem sportu důležitější – síla nebo technika?
U vzpírání je nejdůležitější technika, to se nedá se silovým trojbojem srovnat. Ani v trojboji ale určitě nestačí pouhá síla, technicky je to však snadnější.

Kdy jste se silovým trojbojem začínala a kolik jste tehdy zvedala? Kolik zvedáte nyní?
Začínala jsem v roce 2007 a tuším, že ze začátku to bylo na benchpress 35 kg, mrtvý tah 100 kg a na dřep jsem měla problém s prázdnou osou, tj. 20 kg. Nyní zvedám na dřep 140 kg, benchpress 92,5 kg a mrtvý tah 160 kg.

O kolik je ještě možné se zlepšit?
To záleží za jakou dobu, důležitá je i váha. Je rozdíl mít např. 75 kg nebo 67,5 kg.

Odkdy dokdy vlastně trvá sezona, kolik závodů během ní absolvujete a jak se vám letos dařilo?
Od ledna do května jsou závody v silovém trojboji a benchpressu, přes léto jsou různé pohárové soutěže a také se věnuji zvedání kamene a na podzim je liga družstev. Takže vlastně závodím po celý rok.

Liší se nějak příprava před závody od běžného tréninku?
Před závody se v tréninku používá vyšší váha a cvičí se menší počet opakování a také se trénuje v tzv. superdresu, ve kterém se pak i závodí. A trénink trvá i delší dobu.

Jak vlastně vypadá váš týdenní tréninkový režim? Je to jen o vzpírání nebo třeba ještě běháte a podobně?
Trénovat chodím tři až čtyřikrát týdně, trénink trvá v rozmezí od jedné do tří hodin. Rekreačně si občas jdu zahrát squash nebo si jdu zaplavat do bazénu. Běhání ráda nemám.

Co strava? Můžete jíst všechno nebo je nutný nějaký zvláštní jídelníček?
Akorát před závody se snažím zkvalitnit stravu a záleží také na tom, v jaké váhové kategorii chci závodit. Někdy totiž musím třeba tři kilogramy 'zhubnout'. Jinak neužívám speciální doplňky stravy, jako jsou proteiny, sacharidy apod. To budu muset asi napravit…

Co nejvíce bolí po závodě a za jak dlouho se tělo vzchopí?
Nejvíce bolí asi nohy a záda, nějaký podíl na tom také má většinou dlouhá cesta ze závodů. Trvá to tak pět dní, než se vše srovná.

Trvá regenerace po vítězném závodě kratší dobu, než když se při závodě nedaří?
Myslím, že ne.

Když dokážete uzvednout tolik, dovolí si vám váš přítel odporovat?
Všichni z mého okolí se ke mně chovají pořád stejně, bez ohledu na to, kolik kilo zvedám. Alespoň myslím.

U silových sportů se nelze nezeptat na doping. Vím, že jedna asociace u nás je v otázce používání podpůrných prostředků benevolentnější, a jedna, za kterou závodíte vy, nikoli. Mám správné informace?
Ano, já závodím v asociaci IPF, kde probíhají testy na zakázané látky.

Objevuje se doping i mezi ženami nebo je to spíše “mužská záležitost“?
Doping se objevuje spíše u mužů.

Kontrolují vás – myslím obecně všechny závodnice - při závodech? Jak se vybírá, kdo ke kontrole půjde a co člověk dělá, když se mu zrovna nechce „na malou“?
Všichni závodníci se nekontrolují. Komisaři si vybírají, většinou je to podle umístění na závodech. Když se někomu zrovna nechce, tak prostě počkají, až se chtít bude – času mají dost. Jinak u členů reprezentace probíhá monitoring po celý rok.

Řada atletických rekordů odolává dvacet, třicet let a nemyslím tím zrovna jen vzpírání. Lze podle vás dosáhnout lepších výkonů bez chemie, když u řady rekordů z té doby panují přinejmenším pochybnosti?
To nevím. Ale v silovém trojboji jsou rekordy stále překonávány, tak snad je tomu tak bez chemie.

Čekají vás v nejbližší době nějaké závody? Jaké plány, co se týče sportovní kariéry, máte do budoucna?
Už 20. listopadu mě čeká druhé kolo extraligy družstev, které se koná ve Zlíně. Poté do konce roku absolvuji ještě několik pohárových závodů a v únoru už začíná další sezona. Byla bych ráda, kdybych se příští rok nominovala na mistrovství Evropy mužů a žen v silovém trojboji, které se koná v Plzni.

Autor: Václav Tauer

30.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Řidič naboural do zídky a z místa ujel

Vánoční koncert Inflagranti a Josefa Vojtka v Domažlicích
3

V hlavní roli vánočního koncertu byly elektrické smyčce

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

Pro sraženou chodkyni přiletěl do Kdyně vrtulník

Kdyně – Domažličtí kriminalisté si převzali případ páteční nehody ve Kdyni.

Autorka knihy o hraběnce Mitsuko získala japonský řád

Praha, Poběžovice – Autorce knihy Mitsuko, jejíž děj se odehrává z velké části na zámku v Poběžovicích, japanistce Mgr. Vlastě Čihákové Noshiro Ph.D., kurátorce Galerie kritiků a předsedkyni Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků, byl z rukou japonského velvyslance pana Kaoru Shimazaki slavnostně předán Řád vycházejícího slunce se zlatými paprsky a rozetou.

Aleje mizí, kácení extrémně převažuje

Plzeňský kraj - Za loňský rok se v kraji vykácelo 1115 stromů podél cest, vysazeno jich však bylo pouze 101.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT