Je to ideální sport pro mladé a odvážné kluky a holky. Dorazil k nám právě před dvaceti lety. Není sportem nebezpečným, i když řada diváků, zejména babiček, si zakrývá při soutěžích oči. Naopak hrdí tátové, kteří se věnují trénování syna nebo dcery, již vědí, že to je přece normální tam vyskočit a zase seskočit.
Věřte, že fotbal je daleko rizikovějším sportem než biketrial a ani pojišťovny jej neřadí mezi rizikové sporty. Pokud dojde k úrazu, tak jsou to většinou modřiny a odřeniny, nad kterými kdejaký kluk mávne rukou. Je to dáno tím, že trénink je postupný, od nejzákladnějších prvků k těm složitějším. Není možné přeskočit základy a pustit se do vrcholových prvků. To vlastní strach nikomu nedovolí!
Jezdci, kterým se biketrial stal denním přítelem a věnovali mu kromě svého talentu i hodně potu a píle, dosáhli na mety nejvyšší. Řada borců získala mnoho světových trofejí a ti nejpilnější pak dosáhli až na titul mistra světa. Ten uděluje Mezinárodní biketrialová unie (BIU) v devíti věkových kategoriích. Dívky pak mají samostatnou kategorii.
Kategorie pro speciální kola 20' se nazývají poussin, benjamin, minime, femina, kadet, senior, elite a pro horská kola 26' expert a master. Již podle názvu kategorie master a elite je zřejmé, že zde titul mistra světa má váhu nejvyšší.
Takovými mistry světa jsou Josef Dressler a Martin Šimůnek. Sami pak můžete jejich a nejen jejich umění posoudit na kterékoliv soutěži seriálu Mistrovství České republiky v biketrialu.
Většina kluků a děvčat používá jízdní kolo jako dopravní prostředek. V dnešním silničním provozu je to velmi nebezpečná jízda. Kdo si kolo oblíbil a nechce riskovat zdraví, používá kolo k rekreační jízdě mimo vozovky. Ti soutěživí pak k soutěžím v různých sportech a disciplínách.
Biketrial je samostatný sport, který se provozuje mimo vozovky, a to v lesích, na uzavřených plochách a nyní stále více v trialových parcích. Je to sport individuální a výsledek záleží jen a jen na jezdci samotném. V tomto sportu jezdec od útlého mládí vyrůstá v kolektivu stejných nadšenců, kde se nedělají rozdíly mezi začátečníkem a ostříleným borcem. Rady dostává nejen od trenéra, ale i od kamarádů nebo mistrů světa. V této partě si však na ´mistra světa´ nikdo nehraje, i když zde řada skutečných mistrů světa je a patří mezi uznávané veličiny tohoto sportu.
Začít s biketrialem v dnešní podobě není záležitostí pouze nejmladšího člena rodiny. Vedle toho, že se chlapec či dívka přihlásí do jednoho z registrovaných klubů a získá závodní licenci, bude třeba i významné pomoci rodičů. Pořízení závodního kola, účast na tréninku, doprava na závody - to jsou okamžiky, kdy se mladý adept na biketrialového mistra bez pomoci rodičů neobejde. Odměnou tatínkovi a mamince je pak to, že jejich dorůstající ratolest získá zálibu, která ho ve volném čase zcela zaměstná. Začínající mladý ´bajker´ běžně trénuje odpoledne a o víkendech 12 až 20 hodin týdně a zúčastní se deseti národních závodů ročně.
Mladí jezdci pravidelně zajíždějí na závody do Polska a na Slovensko. Ti nejlepší se každoročně zúčastňují závodů seriálu mistrovství Evropy či světa. Biketrial je sportem, který spojuje rodinu a který vychovává děti k cílevědomosti, schopnosti soustředit se, vylepšuje fyzickou kondici a motoriku těla.
S Petrem Šosem o biketrialových závodech
Na otázky okolo biketrialových klání jsme se zeptali Petra Šose, závodníka TJ Dynamo H. Týn.
Můžeš nám přiblížit kategorie, ve kterých se v biketrialu soutěží?
Pro začínající jezdce jsou vypsány kategorie Beginner A (jezdci od 15 let), Beginner B (10-15 let) a Beginner C (do 10 let). Dívky mají svoji kategorii Femine, nebo startují spolu s chlapci v kategorii nižší, než do které věkem náleží. Pokud si věříte trochu víc, můžete se přihlásit do kategorie Hobby, u které není žádný věkový limit.
Co vše je nutné před závodem zařídit?
První krok, který je třeba udělat, je kouknout se na www.biketrial.cz, kde je zveřejněn kalendář soutěží pro příslušný rok. Tady si vyberete závod, kterého se chcete zúčastnit. Přibližně tři týdny před konáním této soutěže se na www.biketrial.cz objeví podrobné propozice k závodu. V den konání soutěže je nutné dostavit se na formální a technickou přejímku v místě konání soutěže, většinou před půl dvanáctou. Na formální přejímce vyplníte žádost o jednorázovou licenci a zaplatíte startovné, za což dostanete startovní číslo, které si připevníte na řídítka. Pak se i se svým kolem dostavíte na technickou přejímku, kde vám technický komisař zkontroluje kolo. Pokud splňuje podmínky stanovené Národním sportovním řádem, kolo označí a tím ho vpustí do závodu. V místě startu bývá umístěn plánek závodiště, kde je také uvedeno, které úseky jede vaše kategorie.
A jak probíhá závod samotný?
V hodinu, která je v propozicích uvedena jako start vaší kategorie, se dostavíte na start, kde obdržíte penalizační kartu na první kolo závodu. Po rozdání karet všem závodníkům můžete vyrazit k prvnímu kontrolnímu úseku. Zde postupujete podle pokynů uvedených v Národním sportovním řádu. Poté co projedete každý úsek právě jednou, čili máte odjeté první kolo, se vydáte opět na start, kde obdržíte penalizační kartu pro druhé kolo. Po odjetí i tohoto kola kartu opět odevzdáte na startu a tím pro vás závod končí. Pak už jen stačí počkat na dojetí posledního jezdce a vyhlášení výsledků.
Jak vypadá biketrialové kolo?
Pro biketrialová kola je charakteristické, že často nemají sedlo. Všechna bike〜trialová kola jsou vybavena účinnou brzdnou soustavou, většinou v podobě hydraulických a kotoučových brzd, a mají speciální chrániče převodníků (u 20“ kol tzv. ližina a u 26“ rockring). Biketrialová kola jsou velice specifická, a proto se nehodí pro jiné cyklistické disciplíny.
Pro začínající jezdce je určitě lepší kolo 20 palcové. Někteří pokročilejší jezdci pak často přechází na kola 26 palcová, která se podobají kolům horským, a biketrial na takových kolech by měl být jezdivější.
JAN VLASÁK
Jan Vlasák je 12 letý nadějný talent z biketrialového oddílu TJ Dynamo Horšovský Týn, který, ač s tímto sportem začal na podzim předešlého roku, již teď sbírá úspěchy po celé republice. „O pouti tu byla exhibice, na kterou jsem se přišel podívat, a biketrial se mi zalíbil,“ popsalsvé začátky Jan Vlasák a pokračoval: „Sehnali jsme si kontakt a začal jsem jezdit.“
Na této soutěži je potřeba kolo, které, jak Honza prozradil, dostal od rodičů k Vánocům a pak už mu nic nebránilo, aby začal sbírat úspěchy. „Na prvním volném závodě ve Znojmě jsem skončil čtvrtý a na dalších závodech v Brně jsem byl první. Pak následovala Březová u Sokolova, kde jsem získal stříbro, a teď na Slovensku jsem byl opět čtvrtý,“ prozradil největší úspěchy Jan Vlasák, který závodí v kategorii Beginner C.
I když je Jan Vlasák nováčkem, už má své cíle a vzory: „Chtěl bych být dobrým biketrialistou a dostat se mezi špičkové jezdce. Mými vzory jsou Václav Kolář a David Herka.“
JAROMÍR KAŠPAR
Jaromír Kašpar je 21 letý ostřílený jezdec, který na speciálním kole již pět let přeskakuje umělé nebo přírodní překážky. „Jezdím už pět let, ale musím přiznat, že se mi začalo dařit až teď, v poslední sezoně. Doufám, že v celkových výsledcích to letos vyjde na ´bednu´,“ prozradil Jaromír Kašpar, který při brněnském podniku obsadil druhou příčku. „Na Evropě v Březové to bylo celkové třinácté místo a z republiky jsem byl třetí, za což se mi připsalo hodně bodů do celkového hodnocení,“ řekl Kašpar, který při posledních závodech na Slovensku obsadil sedmé místo.
I když je Jaromíru Kašparovi 21 let, podle pravidel biketrialu se řadí do kategorie Senior, která už není věkově omezená. „Mým vzorem je asi Kenny Belacy, který kolo ovládá opravdu perfektně,“ řekl Kašpar, který pro svoji formu dělá opravdu vše a trénuje, pokud počasí dovolí, denně.
PETR ŠOS
Petr Šos je dvacetiletý mladík, který má za sebou čtyřletou praxi. „K tomuto sportu jsem se dostal přes Tomáše Kaufmana, který byl průkokopníkem biketrialu tady, v Horšovském Týně,“ řekl k začátkům Petr Šos a dodal: „Nedávno jsme přešli pod Dynamo, které nám vychází maximálně vstříc. Musíme za tuto pomoc opravdu poděkovat.“
Petr Šos jezdí prvním rokem v kategorii Senior, kde zatím podává vyrovnané výkony kolem dvacítky v Evropě. „Mým cílem je dostat se do elity, což je dvacítka nejlepších v republice,“ prozradil své plány Šos, který by se rád do konce sezony rád dostal ´na bednu´ v celkovém bodování.
Petr Šos mimo jiné dvakrát v týdnu trénuje mladé nadějné biketrialisty, kterým spolu s dalšími trenéry předává své zkušenosti. „Chtěl bych, aby ti kluci dosáhli dobrých výsledků a nevysedávali tady v parku,“ dodal Petr Šos.