VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Psůtka: Colmar je jako pro jiné olympiáda

Domažlice - Roman Psůtka je sedmým Čechem, který se zúčastní nejdelšího chodeckého závodu světa.

6.5.2011 1
SDÍLEJ:

LEGENDÁRNÍ ZÁVOD PARIS – COLMAR je pro chodce to samé, jako pro jiné sportovce olympiáda. Proto domažlického atleta, chodce a ultravytrvalce Romana Psůtku přihláška z Francie potěšila. Foto: Deník/ Václav Tauer

Ať máte sebelepší vůz, cesta z Domažlic do Brna vás pořádně vyčerpá. Domažlický ultravytrvalec Roman Psůtka (49 let) bude muset zdolat podobnou vzdálenost. Jenže pěkně po svých. Nominoval se totiž na nejdelší chodecký závod na světě a koncem června se ve Francii postaví na start legendárního podniku Paris – Colmar…

Koncem června se máte zúčastnit nejdelšího chodeckého závodu na světě Paris – Colmar. Můžete čtenářům přiblížit, co je to za závod a jak se na něj člověk z Chodska dostane?
„Je to závod v chůzi, kde se v hlavní kategorii jde na vzdálenost 450 km, kterou musíte zvládnout v limitu 75 hodin. V ´nováčkovské´ kategorii promotion, ve které budu startovat já, je tato vzdálenost o 130 km kratší. Abyste mohl v Paris – Colmar startovat, musíte absolvovat některý z kvalifikačních závodů, které se od září do května konají většinou ve Francii. Na základě výsledků z těchto závodů se stanoví pořadí a vybere se padesát nejlepších.“

Co pro chodce účast v tomto závodě znamená?
„Pro chodce, který se věnuje vytrvalostním závodům, je to stejné ocenění, jako pro jiné sportovce nominace na olympiádu.“

Historie závodu Paris – Strasburg, dnes Paris – Colmar, sahá až do roku 1926. Tušíte, kolikátým Čechem na startu budete?
„Od roku 1926 se jej podle mých údajů zúčastnilo celkem šest chodců z naší země. Ve 30. letech to byl Štork - Žofka, v roce 1969 Domanský a na začátku 90. let pak Dostál a Štroner. No a potom naši nejúspěšnější ultrachodci Ivo Majetič a Zdeněk Simon.“

Kolik závodníků bude letos startovat a bude tam ještě někdo z Čech?
„Na start v obou kategoriích by se mělo postavit asi padesát chodců. Nemám to ještě potvrzené, ale možná bude startovat i Jaroslav Pruckner z Mladé Boleslavi.“

Které národnosti patří k favoritům a proč?
„Letos podle mě budou největšími favority Francouz David Reggy, Rus Dimitrij Ossipov a Maďar Zoltán Czukor.“

Závod už jste v minulosti absolvoval jako člen doprovodu českého chodce Zdeňka Simona. Kolikrát se jej zúčastnil on a jak nejlépe dopadl?
„Nevím přesně kolikrát jej šel, ale já byl u dvou jeho posledních startů. Nejlepšího umístění dosáhl v roce 2005, kdy došel na čtvrtém místě. Je mi velkou ctí, že jsem byl členem týmu, který jej tehdy doprovázel.“

V jaké kategorii budete startovat vy a co vás podle všeho čeká?
„Budu startovat v kategorii promotion, tj. v kategorii nováčků, což zní hezky, když mi bude devětačtyřicet (smích). Odstartujeme všichni na předměstí Paříže, naše kategorie a kategorie žen se po 30 km chůze přesune do městečka Bar Le Duc, odkud jdeme asi 200 km do Corcieux, pak by měl následovat další přesun do Kaysersbergu a odtud posledních 50 až 60 km do cíle v Colmar.“

Kolik kilometrů vás tedy čeká a už jste někdy takovou vzdálenost v závodě ušel? Za jak dlouho byste ji mohl ujít?
„Čeká mě asi tak 300 km rozdělených do tří úseků. Je pravda, že jsem nikdy takovou vzdálenost nešel. Nevím to proto přesně, ale měl bych to dojít v limitu do 70 hodin.“

V závodě asi určitě budete čerpat ze zkušeností Zdeňka Simona. Vzpomeňte na to, co pro něj bylo asi to nejstěžejnější?
„Nejdůležitější je stále jít. Nezastavovat. Jednoduché, ale strašně těžké!“

Paris – Colmar je o to těžší, že je třeba plnit průběžně časové limity. Nejsou limity těžší, než samotný cíl?
„Možná se zdá, že časové limity jsou měkké, ale přijde krize a pak máte velkou starost to stihnout. V průměru chodím v pohodě 1 km za 6 - 7 minut, ale také vím, že jej lze jít třeba i za 20 minut a to je člověk rád. Když při Paris – Colmar nestihnete jeden limit, je konec. Všechna příprava i výdaje přijdou vniveč.“

Nikdo z účastníků se neobejde bez doprovodu. Co všechno tedy musíte do června zajistit a co od doprovodu během závodu očekáváte?
„Budu muset zajistit obytné auto, kde by mělo být veškeré zázemí. To znamená spaní, kuchyně a šatna, dále pět až šest lidí, kteří mi budou třeba vařit, kteří budou fungovat jako doprovod chodecký i na kole.“

Nebudu se vás ptát, na kolik vás tohle dobrodružství vyjde, ale nebylo by lepší strávit měsíc či dva někde na Maledivách v teple u moře?
„Věřím, že má žena by to určitě brala, ale to by nesměla mít za muže takové pošahané individuum, které se raději jde dobrovolně ničit do tak krásné země jako je Francie (smích).“

Promiňte, ale pořád si nedovedu představit, že člověk jde dvě stě, tři sta kilometrů. Je vůbec čas na šlofík? Co vám dodá energii?
„Tak na spaní čas není, pokud nejste na povinném odpočívadle. A co mi dodá energii? Třeba myšlenka na něco pěkného.“

Pohled na fotografie chodidel účastníků závodu Paris – Colmar je skoro až hrůzostrašný. Lze se vůbec vyvarovat krvácejícím puchýřům?
„Ano, mám zkušenosti, že puchýře nemusí být. Stačí nejen dobré obutí, ale hlavně dobré ponožky.“

Kolikery boty si s sebou povezete?
„Povezu si s sebou pět párů obuvi tří různých značek. Nejde ani tak o to, že bych je všechny prošlapal, ale noha v průběhu takto dlouhého závodu natéká, takže potřebujete větší botu, než jste měl na startu. Navíc ne každá bota vám sedne, tak je třeba mít zálohu.“

Po takovém závodě bolí asi úplně všechno. Za jak dlouho se dá člověk do pořádku?
„To opravdu nevím, jelikož jsem takový závod ještě nešel, ale vím, že když je vše v pohodě, tak po čtyřiadvaceti či osmadvacetihodinovce mohu třeba již po pěti dnech trénovat.“

Je Paris – Colmar vrcholem vaší sportovní kariéry nebo máte v hlavě nějaký další podobně šílený podnik?
„Víte, to je velice zajímavá otázka. Když jsem před šesti lety odpovídal vašemu kolegovi, řekl jsem a to po pravdě, že tento závod je nad mé možnosti. A když mi vloni po závodě v Roubaix Zdeněk Simon řekl, že bych se do něj mohl kvalifikovat, měl jsem půl roku, jak se říká, brouka v hlavě. No a když mi teď přišla nominace, neváhal jsem.“

Vizitka Romana Psůtky:

Roman Psůtka (49 let) se narodil v Domažlicích 6. 8. 1962. Pracuje jako údžbář v dětském domově ve Staňkově. Atletice se věnuje od roku 1990, předtím byl v letech 1978 - 81 cyklistou na úrovni SVS a stát. reprezentace ČSSR. Nejvíce si v atletice cení 40. místa na Mistrovství Evropy v běhu na 100 km z roku 2002 z holandského Winschotenu a pochopitelně také vítěztví v úvodním ročníku Chodského poháru v chůzi.

Autor: Václav Tauer

6.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 19 000 Kč Obsluha vysokozdvižných a jiných vozíků a skladníci Skladník, řidič VZV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní doba 3dny v týdnu od 7,30 do 17hod., Průkaz na řízení VZV. , Nabízíme: příspěvek na dopravu, mimořádné prémie, bonusy atd…, Nutný e-mailový kontakt.. Pracoviště: Incomtrans cz s.r.o. - pobočka domažlice, Cihlářská, č.p. 511, 344 01 Domažlice 1. Informace: František Zimmel, +420 602 468 807. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 65 535 Kč Kvalifikovaní stavební dělníci hlavní stavební výroby Vedoucí pokládky povrchů. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 70000 kč, mzda max. 100000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: CV poslat e-mailem., , Vaše náplň práce:, pokládka umělých povrchů na veřejných sportovištích a dětských hřištích:, -umělá tráva, -litý polyuretan, -akrylátová stěrka apod., , Požadujeme:, >praxe ve stavebnictví min. 3roky, >zkušenosti s obsluhou strojů na pokládku umělých povrchů výhodou, >praktické zkušenosti s vedením, motivací a kontrolou pracovního týmu, >zkušenosti s koordinací stavby v souladu se stavebním povolením a projektovou dokumentací, >řidičské oprávnění skupiny B podmínkou (C výhodou), >SOU s maturitou technického zaměření výhodou, >časová flexibilita - realizace po celé ČR, >samostatnost v rozhodování, důslednost, spolehlivost, zodpovědnost, , Nabízíme:, >stabilní práce v mladém kolektivu, >odpovídající finanční ohodnocení dle pracovních výsledků, >příležitosti pro seberealizaci, >poskytnutí potřebných školení, zaučení v plném rozsahu, >služební automobil k osobnímu užívání, hrazené ubytování v místě realizace, možnost příspěvku na ubytování pro mimoplzeňské pracovníky, >mobilní telefon, stravenky/stravné, firemní akce, příspěvek na pojištění 500,- Kč, 4týdny dovolené, >hrubá mzda 70 000 - 100 000,- Kč (dle individuální dohody) + roční prémie vycházející z ekonomického výsledku firmy v možné výši 3násobku HM, Nástup: ihned. Pracoviště: Vysspa sports technology s.r.o. domažlice, U Pískovny, č.p. 376, 344 01 Domažlice 1. Informace: Michaela Eichlerová, . Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 21 000 Kč Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních recepční. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Znalost NJ, AJ výhodou. Požadujeme příjemné vystupování,spolehlivost a časovou flexibilitu. Zaškolení probíhá na místě., Nabízíme: doprava z Domažlic zdarma, jídlo a pití, firemní ošacení, možnost ubytování., Nutný e-mailový nebo telefonický (PO - PÁ 8:00 - 14:00 hod.) kontakt.. Pracoviště: Trans world hotels & entertainment, a.s., 345 32 Česká Kubice. Informace: Jana Plasová, +420 379 792 034. Výroba - Výroba Strojírenští technici 23 000 Kč Strojírenští technici přístrojů, strojů a zařízení Přijímací technik autoservisu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PROFIL UCHAZEČE: , *SŠ vzdělání nebo praxi v oboru automechanik, , *časově flexibilní, komunikativní, pracovitý, , *samostatný, spolehlivý, zodpovědný, , *základní znalost PC, , *řidičský průkaz skupiny B, , *dobrý zdravotní stav, , *morální a trestní bezúhonnost, , *komunikativní znalost NJ vítána. , , NABÍZÍME: , *perspektivu dlouhodobé spolupráce, , *možnost profesního vzdělání, , *práci v atraktivním prostředí značkového servisu, , *výhodné platové podmínky. , , V případě zájmu a splnění našich požadavků zašlete Vaše CV. , , Těšíme se na Vás!. Pracoviště: Car point domažlice - 002, Masarykova, č.p. 570, 344 01 Domažlice 1. Informace: Romana Malá, +420 775 870 018.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Šedesátý ročník tenisového turnaje Přebor Chodska – Memoriál Svatopluka Böhma

Ilustrační foto.

Atleti zakončí venkovní sezonu na mítinku Hvězdné házení na Chodsku

Zruč válí především doma. Róth dostává své pověsti

Plzeňský kraj – Solidní první polovinu podzimní části mají za sebou fotbalisté Zruče, nováčka nejvyšší krajské soutěže.

Viktoria dostala lekci od Jablonce

Jablonec, Plzeň – Fotbalisté Viktorie Plzeň nezvládli pondělní dohrávku devátého kola FORTUNA:LIGY a v souboji dvou účastníků evropských pohárů podlehli v Jablonci hladce 0:3.

Plzeň byla lepší, ale se Spartou bere jen bod

Plzeň - Vyhrocený, vyhecovaný od začátku do konce byl páteční zápas mezi hokejovou Škodovkou a Spartou v Plzni.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT