Tento ambiciózní podnik zažil v posledních letech raketový vzestup, který jej vloni vynesl až do hlavního z českých šampionátů. Při své premiéře v něm se soutěž prezentovala poměrně netradičním formátem. Úvodní etapa se odjela kompletně za tmy a v českých podmínkách tradičně asfaltovou trať naopak neobvykle zdobily početné pasáže situované na nezpevněný povrch.

V tomto zajímavém trendu organizátoři pokračovali i letos a do programu soutěže zařadili jednu neméně atraktivní novinku. Tou se stala divácká rychlostní zkouška, jejíž trať vedla po výstavišti v moravské metropoli Brně. Do této lokality se rally vrátila po šestileté pauze. Předtím se na brněnském výstavišti konala divácká speciálka v rámci tehdejšího Rallysprintu Brno. Obnovená premiéra obohacená o věc v českých soutěžích nevídanou, a sice o umělý vodní brod, byla na programu na samotný úvod soutěže.

V dobrém na tento test nebude vzpomínat zejména tato trojice předních jezdců. Emilu Trinerovi (Subaru Impreza Sti N12) a Jaromíru Tarabusovi (Fiat Punto Super 2000) se tam podařilo v jedné pasáži ztratit, zatímco Pavel Valoušek udělal defekt a ještě vytočil se svým Mitsubishi Lancer EVO IX hodiny. Všichni tři tak do klasických zkoušek nastupovali obtěžkáni zhruba půlminutovým mankem. Dvacet sekund ztráty si již ze slavnostního startu přivezl v penalizaci za zpoždění Roman Odložilík (Peugeot 207 Super 2000). Do vedení se hned v úvodu vyšplhal jednoznačný favorit Roman Kresta s dalším Peugeotem. Druhý nejlepší čas ve výstavištním areálu vykroužil Vojtěch Štajf se Subaru Impreza Sti N14.

Po přesunu na přírodní zkoušky došlo na čele soutěže k významným změnám, neboť se nejrychlejším zajetým časem do čela vyhoupl Václav Pech s Mitsubishi Lancer EVO IX. Kresta se propadl až na třetí místo, když jej předehnal i Jaroslav Orsák s dalším Lancerem. Ze soutěže naopak vypadl jiný pilot Mitsubishi Sláva Ducháček, kterému odešla převodovka. Na trojce se již vše vrátilo do zaběhnutých kolejí a vedoucí muž šampionátu šel o desetinu sekundy do čela. Druhým nejlepším časem se blýskl Petr Hozák (Mitsubishi Lancer EVO IX), tou dobou okupující sedmou pozici. S rally se naopak rozloučil Daniel Běhálek, který si na úvodní divácké zkoušce pohmoždil ruku. V RZ 3 pak trochu bolesti přivodil i svému Subaru, u kterého o mostek urazil kolo.

Po zrušení čtvrtého testu kvůli problémům se špatně zaparkovanými civilními vozy se posádky vydaly na pátý test, který uzavřel úvodní páteční sekci. Nejlepšího času tam dosáhl Odložilík, čímž se katapultoval ze sedmé až na čtvrtou pozici. Ze servisní přestávky naplánované až po desáté hodině večerní se ve většině soutěží posádky již vydávají do svých ubytování k nočnímu odpočinku. Ne tak v případě Hustopečí, kde je ještě čekalo odjet čtveřici náročných testů. Ve všech si dokázal se svým nejbližším a tradičním soupeřem Pechem poradit Kresta, čímž navýšil náskok na čele na 21,5 sekundy. Na posun na medailové příčky dostal pořádný zálusk Valoušek, který dokázal na posledních dvou testech zaznamenat nejrychlejší časy a posunout se na čtvrtou pozici 10,1 sekundy za Orsáka.

Mladý moravský pilot, který si na Šumavě vyzkoušel jízdu s Peugeotem 207 Super 2000, v tu chvíli rozhodně netušil, jak krátké trvání jeho další účast v soutěži bude mít. Hned na první sobotní zkoušce totiž u svého Mitsubishi urazil pravé zadní kolo a bylo po závodění. Na dvanácté zkoušce se do skupinky jezdců, kteří u svých speciálů urazili kolo, přidal i do té doby čtvrtý Odložilík. Na pódiových příčkách se nic podstatného během první půle druhé etapy neudálo. I nadále kraloval Kresta mající k dobru půl minuty na Pecha. O další minutu a čtvrt zpět byl Valoušek a na čtvrtou pozici se po smůle dvou svých rivalů vyšplhal Tarabus. Z konce top ten se po průjezdu letmým cílem RZ 13 odporoučel kuriózní nehodou Hozák. Ve vnějšku zatáčky následující po projetí fotobuňkou bylo dosti nevhodně zaparkované auto a právě v něm Hozák bohužel skončil a z rally musel odstoupit.

Pěkné počasí v sobotu očividně mnohé jezdce namotivovalo k daleko většímu nasazení a ne vždy to dopadlo úplně dobře. Chybě se nevyhnul ani Tarabus, který tak výrazně pošramotil své Punto. Další z exemplářů zlínského JM Engineeringu tedy podstoupil důkladný crash test. Na uvolněné čtvrté příčce se tak nakonec do cíle dostal Štajf, když o pouhých 8,1 sekundy udolal Karla Trojana s Mitsubishi Lancer EVO IX. Pro cenné body za třetí post si nakonec dojel Valoušek. O vítězství se letos nestrhnul tak dramatický a těsný duel jako vloni. Tentokrát měl Kresta jasně navrch a Pechovi ujel o skoro tři čtvrtě minuty.

Souboje ve skupině A poznamenala neúčast Jana Sýkory a jeho Renaultu Clio R3, dalším významným zásahem byla odstoupení dvou předních jezdců během páteční etapy. Hned na výstavišti musel svůj Peugeot 206 Super 1600 s porouchanou převodovkou odstavit Jiří Vlček. Po čtvrtém testu se k němu přidal i Citroën C2 Super 1600 Antonína Tlusťáka, na vině byl alternátor. V sobotu ze soutěže na RZ 12 odpadl i Petr Zedník, kterému se tam zastavil jeho Ford Fiesta Super 1600. Pro jasný triumf si tak dojel Jan Šlehofer, jenž si svou smůlu vybral v předešlých podnicích. Tentokrát jeho Fiat Punto Super 1600 nepostihl žádný problém a mladého jezdce dovezl za prvním letošním triumfem. Na druhé příčce do cíle dorazil polský host Lukasz Habaj s Citroënem C2 R2, který o minutu a třičtvrtě zvítězil v interním duelu s Lukášem Pondělíčkem na obdobném voze. Ve třídě A7 se radoval z triumfu Jiří Trojan s Renaultem Clio R3 a v A5 Pavel Mika se Škodou Fabia.

V „malých enkách“ se podobně jako v „áčkách“ postupně ze soutěže eliminovalo několik předních pilotů. Na konci úvodního dne soutěž přišla o Egona Smékala, jemuž se u jeho Hondy Civic Type-R odporoučela elektrika. Po RZ 11 jej doplnil jeho značkový kolega Petr Křížek, u jehož Type-R naopak nevydržel motor. A záhy technika zradila i Martina Radu (Alfa Romeo 147). Od začátku třídě N3 ale vévodil jiný muž, a to Josef Čermák s Renaultem Clio Sport, jenž do cíle dorazil před Robertem Vodičkou s Hondou Civic Type-R. O třídu níže vyhrál Ondřej Blaťák (Honda Civic VTi).

Historikům až do svého odstoupení v RZ 15 vévodil Lubomír Tenkl s BMW M3. Následně šel do čela Miroslav Janota s Opelem Kadett a ten si již svou pozici udržel až do cíle. O 22,7 sekundy udolal kolegu s obdobným vozem Zdeňka Tichého. A aby toho nebylo málo, na třetí příčce do cíle dorazil třetí Opel, za jehož volantem seděl Ctirad Hájek.

Hustopečský druhý ročník mezi dvoudenními podniky ukončil první část letošního MMCŘ. Nyní posádky čeká více než dvouměsíční pauza, aby se na konci srpna postavily na start největšího podniku tohoto šampionátu, kterým bude Barum Rally zařazená zároveň do šampionátu IRC. Body tak budou viset opravdu hodně vysoko a naši piloti budou mít plné ruce práce s rivaly z tohoto šampionátu.