Atmosféru a útulnost domažlické hospody obdivovali milovníci umění až ve švýcarském Luzernu. Malířka Doris Windlin, Švýcarka žijící v Poděvousích u Staňkova, totiž uspořádala výstavu svých obrazů v Kunstseminar Art Gallery ve švýcarském Luzernu.

A jejím oblíbeným námětem jsou právě osobití štamgasti a momentky z domažlické hospody Kovárna.
„Přiznám se, že jsem si pro Švýcary přichystala překvapení. Chtěla jsem totiž o vernisáži navodit tu správnou hospodskou atmosféru," řekla malířka z Poděvous.

Nakreslila proto kulisu inspirovanou domažlickou hospodou a nainstalovala ji do galerie společně se sudem piva a stolkem s půllitry. Během vernisáže výstavy pak nehovořila jen o svých dílech, ale také čepovala pivo a vyprávěla hostům zábavné historiky ze svého dobrodružného malování přímo v chodské hospodě.

„Všichni se tím moc pobavili a věřím, že kdyby Kovárna byla ve Švýcarsku, měla by druhý den úplně plno," prohlásila Windlin. Švýcaři mohli okoštovat i moravské víno nebo panáka něčeho ostřejšího. O hudební doprovod se postarali kytaristé Jakub Zapala a Matěj Přikryl.

„Objevila jsem je v hospodě u pošty v Hodoníně. Zaujalo mě jejich hraní, a spontánně jsem je pozvala na vernisáž do Luzernu. Udělali skvělou atmosféru a hráli španělské a cikánské písně," vysvětlila malířka, která v galerii představila osmnáct maleb.

„Její obrazy jsou velice živé a ukazují atmosféru velmi zvláštní, útulné hospůdky v Domažlicích," shodli se návštěvníci výstavy, švýcarští malíři Irène a Bernhard Gut. „A vernisáž byla opravdu skvělá, protože Doris proměnila jeden roh galerie v hospodu. Dávalo to smysl a šlo o skvělé pozadí pro její znamenité malby. Umění se tak spojilo se zábavou, jídlem, pivem a několika zajímavými konverzacemi o jejím díle," dodali.

Domažlickou kovárnu začala Windlin, která jinak maluje ráda krajinu a města, zvěčňovat již před pár lety. „Hledala jsem něco hodně bezprostředního. Místo, které není umělé nebo upjaté a lidé se v něm chovají hodně uvolněně," říká malířka.

Nejdříve v hospodě pořizovala pouze kresby svérázných štamgastů, podle kterých pak doma malovala barvami, později si zabrala kus lokálu pro sebe a svůj malířský stojan.