Mikšík tvoří snímky prostřednictvím techniky kamera obskura. „Jedná se o nejstarší a možná i o nejzajímavější způsob zachycení reality," připomněl kurátor výstavy Václav Sika.

Princip jako první popsal před dvěma tisíci let Aristoteles. „Zjistil, že čím je otvor v kameře menší, tím je obraz ostřejší. Kamera obskura se podobala menší místnosti. Malým otvorem jedné ze stěn pronikal světelný paprsek, který vytvořil na protilehlé stěně obrácený obraz toho, co se nacházelo před otvorem," vysvětlil Sika při vernisáži  nové domažlické výstavy.

Zdeněk Mikšík začal své pokusy s kamerou obskurou s dětmi ve fotografickém kroužku. „Tam kamerou  byla obyčejná krabice od bot, špendlíkem děti propíchly dírku a na zadní stěnu umístily fotografický papír," zmínil Václav Sika.

„Mikšíkovy fotografie mi připadají upřímné, na nic si nehrající, na první pohled neoslňují technickou dokonalostí a koloritem. Fotograf byl ve správnou dobu na správném místě se svojí skříňkou s dírkou a exponoval. Je nesporné, že autor disponuje velkým citem pro kompozici i detail stejně tak jako pro barevnou skladbu snímku," hodnotí Sika.

Jan Mikšík první zkušenosti při fotografování získával od otce a návštěvami fotografických kroužků. Několikrát získal přední umístění v pražských fotografických soutěžích.

„Své zaujetí soustřeďoval i na filmovou  a televizní tvorbu. Fotografická a výtvarná práce se u Jana Mikšíka odlišuje od otce hlavně tím, že používá klasický fotoaparát a pracuje složitou technologií HDR," porovnal kurátor výstavy. Ta bude v evangelickém kostele otevřena do poloviny listopadu.