K filmu to Juraje Herze, rodáka ze slovenského Kežmaroku, táhlo od dětství. „Už v deseti letech jsem říkal, že chci být herec nebo režisér,“ uvedl v televizním pořadu GEN. Otec, s nímž budoucí uznávaný tvůrce své povolání často probíral, mu odpověděl, že má raději dobrého ševce než špatného herce. „Ale já budu dobrý,“ ujistil jej Juraj Herz.

Začalo to jako infantilní zábava a dnes máme i dva miliony zhlédnutí, říká držitel Českého lva Marsell Bendig o videích na YouTube
Držitel Českého lva Marsell Bendig: Od malička jsem chtěl vyhrávat

V Bratislavě pak dělal zkoušky na divadelní fakultu. „Říkali mi – herecky by to šlo, ale uvědomte si, co s vaším ksichtem. Co byste hrál ve slovenském repertoáru, například v Jánošíkovi? Takže mě nevzali,“ vyprávěl ve zmiňovaném GENu Herz.

Kadár, Klos a Spalovač mrtvol

Poté, co absolvoval uměleckou průmyslovku v Bratislavě a loutkářskou fakultu DAMU, působil v letech 1960–1961 jako herec a režisér v pražském Semaforu.

V té době jej režisér Zbyněk Brynych obsadil do malé role vedoucího pohřebního ústavu ve snímku Každá koruna dobrá a následně mu svěřil úlohu Mylorda v Transportu z ráje. Záhy začal Herz působit jako asistent režie ve filmovém studiu v Praze na Barrandově, kde byl i u vzniku filmu Obchod na korze režisérské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos. Když pak snímek získal Oscara, šel Kadár za ředitelem filmového studia a řekl mu, ať už nechá Herze točit samostatně, což se i stalo.

Zaskočilo mě, že mohl slovenský stát padnout až na takové dno, říká Matt Sarnecki
Šokovala mě vrahova bezcitnost, říká režisér dokumentu o Kuciakovi

V roce 1965 debutoval středometrážním snímkem Sběrné surovosti podle povídky Bohumila Hrabala. Zásadní průlom přišel o tři roky později s filmem Spalovač mrtvol, který vznikl podle knižní předlohy Ladislava Fukse. Tento počin o vzorném zaměstnanci krematoria a utrpení jeho rodiny putoval pár týdnů po uvedení do trezoru. „Spalovače mrtvol jsem si nejvíc cenil. V jeho natočení jsem měl naprostou svobodu, žádní komunističtí představitelé mi do toho nemluvili,“ uvedl po letech při zhodnocení svého díla Juraj Herz.

Zdroj: Youtube

Holka na zabití i Morgiana

Normalizace mu příliš nepřála, ale přesto v té době stvořil mnohé zásadní a stále populární snímky. Patří k nim psychologická dramata Petrolejové lampy nebo Den pro mou lásku, komedie Holky z porcelánu nebo krimikomedie Holka na zabití. Natočil i mysteriózní Morgianu, hororovou sci-fi Upír z Feratu a tajemné pohádky Panna a netvor či Deváté srdce. Kvůli židovskému původu se během války dostal do koncentračního tábora, což bylo tématem jeho filmu Zastihla mě noc.

Dagmar Veškrnová v titulní úloze filmu Holka na zabití
KVÍZ: Dagmar Havlová slaví sedmdesát. Znáte její slavné filmové role?

Ve své úspěšné filmové kariéře pak pokračoval Herz i po roce 1987, kdy emigroval do Západního Německa. Natáčel tam klasické i moderní filmové pohádky jako Žabí princ, Hloupá Augustina nebo Císařovy nové šaty. Věnoval se také tvorbě dokumentárních televizních filmů a seriálů pro různé společnosti v zahraničí. Od devadesátých let střídavě pracoval i v České republice – točil filmy (Habermannův mlýn, Dívka a kouzelník) a režíroval i na divadle.

Například v pražském Stavovském divadle inscenoval legendární Deváté srdce. „Zpočátku jsem si převod tohoto filmu na jeviště nedovedl představit - to jímavé hlavní téma prosté lásky, která má zázračnou moc, a zároveň děsuplný svět nemrtvých, jemuž kraluje hrabě Aldobrandini ze své síně času… Tehdy od té pohádky utíkaly děti s pláčem. Od té doby se ale hodně změnilo,“ řekl v minulosti pro Deník umělec, který spolupracoval i s Divadlem Na Jezerce či Divadlem Na Fidlovačce.

Své znalosti si můžete ověřit i v dalších kvízech Deníku. Najdete je ZDE.