Vyplývá to ze zprávy zveřejněné na stránkách Eurocontrolu. V absolutním vyjádření jde o úbytek více než šesti milionů letů v porovnání s rokem 2019. Největší pokles (−62 %) zaznamenaly nízkonákladové společnosti, Ryanair si ale i přesto loni udržel podle počtu letů pozici evropské jedničky.

Ilustrační foto.
Letadlem z Brna do Kyjeva? Ukrajinský dopravce chystá pravidelnou linku

Eurocontrol odhaduje ztráty pro celý obor na 56 miliard eur, jde o přímé škody vzniklé aerolinkám, letištím a řízení letového provozu z menší poptávky. Pokles počtu letů provázel ještě velký úbytek obsazenosti letadel. Let zaplněný nejméně z poloviny už byl v loňském roce považován za komerční úspěch.

Pokles mohl být ještě větší, první dva měsíce loňského roku přinesly v podstatě stagnaci. Evropa na tom byla v porovnání s celým světem loni hůře: podle serveru Flightradar24.com byl u komerčních letů pokles o 42 %.

Vítězové: nákladní a malá letadla

Krize v oboru má dva vítěze. Hlavním je nákladní letecká doprava: u ní došlo k poklesu o jediné procento. Úspěšný rok v porovnání s jinými má za sebou i segment business aviation, tedy lety malými soukromými letadly. Meziročně počet letů klesl jen o čtvrtinu. Důvodem byly i velké redukce pravidelných linek, kdy často manažerům nezbylo nic jiného, než si najmout menší letadlo jen pro sebe.

Podle statistik je 51 % všech letadel registrovaných v Evropě dlouhodobě odstaveno. Eurocontrol zveřejnil i seznam největších „parkovišť“ pro letadla. Nejvíce je jich odstaveno v Madridu (132), dále v Istanbulu a Teruelu. Na desátém místě je Praha, kde kromě letadel ČSA a Smartwings stojí také letouny Finnair.

Následky zemětřesení ve městě Petrinja.
Jako Hirošima. Chorvatské město Petrinja půjde po zemětřesení téměř celé k zemi

Eurocontrol očekává, že první měsíce letošního roku přinesou pokles o 50−60 % v porovnání s loňským lednem či únorem. Oživení očekává organizace až v létě, i tak ale nepředpokládá, že by se počet cestujících i letů dostal na více jak polovinu roku 2019. Návrat k původním číslům předpokládá Eurocontrol až v roce 2024. Eurocontrol očekává, že po finančních injekcích do aerolinek budou muset jednotlivé země sanovat ze svých rozpočtů i hospodaření letišť, aby přežila.