V posledních letech se postupně opravuje Arciděkanský kostel Panny Marie na domažlickém náměstí. V nynější etapě jsou na řadě fresky, které byly poničeny vodou zatékající ze střechy kostela a žlabů. Na první pohled jsou na nich viditelné praskliny – hlavně pod hlavním portálem u vstupu do chrámu a nad kůrem, kde se nacházejí varhany. Ale praskliny jsou podél celé klenby kostela.

Momentálně se restauruje první část fresek, která se nachází v západní části kostela. Zde najdeme fresky, na kterých je zobrazen odpočinek Svaté rodiny na cestě do Egypta nebo návštěva Panny Marie v domě sv. Alžběty, dále přímo nad varhanami můžeme vidět fresku patronky hudebníků, sv. Cecílie. Ovšem na další roky se plánují další rekonstrukce fresek, kdy doba a rozsah práce bude závislý na tom, kolik finančních prostředků se farnosti podaří nashromáždit. Odhad nákladů na opravu fresek na stropu kostela se vyšplhal přes 4 miliony Kč. „Každý rok budeme podávat žádost o poskytnutí příspěvku na ministerstvu kultury, takže budeme vycházet z toho, co nám ministerstvo poskytne," konstatuje domažlický farář Miloslaw Gierga.
Samotné restaurátorské práce provádějí akademičtí malíři Pavel Novák a Petr Prokopec.

„Při opravách jsme vázáni na vápenné technologie, takže používáme hašené vápno. I když například nedávno jsme k vyčištění používali střídku z chleba. Nejlepší je ten kváskový, ze kterého se vytrhne střídka a ta pak funguje jako guma," popisuje Novák. „Je to nejméně agresivní postup," dodává Prokopec.
„Snažíme se omítku stabilizovat, zpevnit, dále vytmelit a ze shora to zalijeme vyplňovací hmotou," říká Pavel Novák.

„Původně jsme chtěli udělat fasádu, ale při velkých srážkách voda zatékala do krovu, který jsme opravovali společně se střechou v roce 2014. Voda poškodila nejen krov kostela, ale i nástropní malby," říká farář Gierga. Během oprav krovu se uvolnil ze stropu kostela kus omítky, což upozornilo na akutní špatný stav. Nutnost oprav potvrdil i následný restaurátorský průzkum.

„Od roku 2014 už nemůžeme čerpat peníze z Evropské unie, protože se změnila pravidla. Příspěvky dostanou pouze národní kulturní památky, což kostel bohužel není. Je pouze kulturní památkou. Proto jsme si zažádali o příspěvek na základě předem připravené projektové technické dokumentace a stanoveného odhadu z Programu záchrany architektonického dědictví na ministerstvu kultury. Dostali jsme z něj letos 1,5 milionu korun. Od města pak další příspěvek, ten činil 220 tisíc korun," vyčíslil domažlický farář.

„A samozřejmě máme příspěvky i od farníků. Podle sčítání lidí chodí v neděli do kostela 427 lidí, z toho je 130 výdělečně činných. A dalším finančním zdrojem farnosti jsou příjmy, které utržíme ze vstupenek na věž. Ty jsme letos zdražili o 10 korun, někteří tím byli pohoršeni, ale veškerý zisk jde na opravu kostela," připomíná Gierga.

Původním autorem fresek v domažlickém kostele je malíř František Josef Lux. Fresky pochází z konce jeho životní tvorby, údajně z roku 1756, kdy došlo i k zaklenutí kostela. František Lux se také podílel na výzdobě plzeňské radnice, kostela sv. Vojtěcha v Milavčích, kostela sv. Anny v Plzni, zámků v Konopišti nebo v Křimicích i jinde.

„V roce 1860 kostel znovu vyhořel i se střechou. Ale fresky se zachovaly, protože jde o originály. A právě zahřátím malba i omítka ve vršku kostela prošla technologickou proměnou. Proto omítka nejde tak dobře očistit, protože je tvrdá a zároveň křehká," popisuje Pavel Novák.

„První část oprav fresek by měla být hotova do konce letošního roku. Nejsme limitováni jen penězi, ale i časem," uzavírá Miloslaw Gierga.

Autor: Aneta Škardová