Počasí začíná být čím dál příznivější a práce na silničním obchvatu Staňkova jsou opět v plném proudu.

„Vlastně jsme je ale vůbec nepřerušili," upřesnil šéf Ředitelství silnic a dálnic Plzeň Zdeněk Kuťák. „Kromě vánočních svátků a přibližně jednoho týdne po Novém roce se na obchvatu pracovalo celou zimu, prováděli jsme zemní práce, dělali sanace a skruže pro mostní konstrukce," vysvětlil.

Nyní na jaře stavaři pokračují v zemních pracích, probíhá betonáž mostů, začnou se dělat i podkladové vrstvy vozovek. Podle Kuťáka jde práce podle harmonogramu a o letních prázdninách už by mělo dojít na svršky mostů, svodidla, příkopy a podobně.

„Rádi bychom stavbu uvedli do provozu do konce roku, snad do jedenáctého měsíce. Věřím, že se nám to povede, nemáme důvod myslet si opak," říká. Koncem roku by se tak po novém obchvatu již měli projíždět první řidiči, v roce 2017 by pak ještě mohly pokračovat některé dodatečné práce. Nejzazším termínem pro předání hotové stavby je červen 2017.

Obchvat bude dlouhý necelé tři kilometry a povede ve směru od Plzně po pravé straně stávající silnice. Začne v polovině cesty mezi Staňkovem a Ohučovem a severozápadně obejde Staňkov. Znovu se připojí na silnici mezi Staňkovem a Vránovem.

Cesty na Puclice a Čečovice navíc budou křížit i dva mosty, které se již v tuto chvíli budují.

Na obchvat Staňkovští čekali skoro půl století. Městem denně projede údajně osm až devět tisíc aut, z toho kolem 1 800 kamionů. Obyvatele města proto trápí hluk, vysoká prašnost a přecházení rušné silnice na náměstí může být nebezpečné. Otřesy způsobené nákladní dopravou také poškozují okolní domy.

Předpokládaná cena obchvatu byla necelých 276 milionů korun, vítězná firma Bögl a Krýsl se ho chystá postavit za 165 milionů. Velkou část nákladů pokryje dotace z Evropské unie.