„Už v dubnu jsem osobně navštívil ředitele Fondu dopravní infrastruktury Pavla Švagra, abych zjistil, jak to s obchvatem města doopravdy je,“ řekl Deníku starosta Miroslav Mach s tím, že v té chvíli zjistil, že obchvatu se Domažlice v nejbližší době nedočkají a dále i to, že předchozí vedení radnice v tomto směru nečinilo žádné kroky.

„Skutečnost je taková, že s obchvatem Domažlic se až do roku 2018 nepočítá. Nevidím jako rozumné čekat bez toho, aby se město na plánovaný obchvat včas připravilo,“ říká starosta. Na zakladě jeho jednání na Fondu dopravní infrastruktury se vedení města rozhodlo, že nebude otálet a na změnu, byť pro někoho hodně vzdálenou, se včas a náležitě připraví.

O obchvatu se bude debatovat

„V první řadě musíme změnit územní plán, neboť od doby, kdy kdosi nakreslil plán obchvatu, je řada věcí na území města jinak. Tato varianta obchvatu je pro nás dnes neschůdná,“ vysvětluje starosta Mach. Proto je na 6. června naplánována první schůzka s architektem Vávrou. „Začneme konat. Naše vize je taková, že bude třeba odsunout trasu obchvatu až za Agropodnik. Tím by se vyřešily jednak vjezdy do východní průmyslové zóny a dále i průjezd kamionů na Mrákov, kterému v současnosti brání nízký profil železničního mostu, takže kamiony musejí jezdit přes Tlumačov.

Vyřešila by se i křižovatka u Smolovského rybníku,“ vysvětluje starosta a dodává, že by na základě schůzky s architektem mělo vzniknout hned několik variant obchvatu. „Ty hodláme v budoucnu projednat v radě města a dále i v zastupitelstvu, kde by byl dán prostor k vyjádření také občanům. Varianty se budou porovnávat. Náš záměr je takový, že by obchvat vedl zčásti ve staré stopě nynější železniční tratě, která má být v nejbližších letech kvůli elektrifikaci napřimována,“ dodává starosta.

Tunel ano nebo ne?

Současnému vedení radnice se nelíbí ani navržený tunel Vavřinec, který má stát hrubým odhadem miliardu korun. „Pokud by obchvat šel ve stopě železniční trati, možná by tunel ani nebyl zapotřebí, když by se našlo jiné, levnější řešení,“ uvažuje Mach. Fond dopravní infrastruktury má podle něj schválené plány na investice do roku 2018.

Není tedy předčasné věnovat se obchvatu, s jehož stavbou se hned tak nepočítá? „Myslím, že můžeme prorazit alespoň se studií, která by respektovala současné potřeby města. Dnes je plánovaný obchvat jen čárou na mapě a právě proto si můžeme dovolit tuto problematiku otevřít. Musíme být připravení,“ zakončuje starosta s tím, že obchvat by se v žádném případě neměl dělat bez rozmyslu a vůbec už ne na etapy