VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaromír März z Kouta na Šumavě si vyrobil solární auto

Kout na Šumavě – Koníčkem šestatřicetiletého automechanika Jaromíra Märze z Kouta na Šumavě jsou obnovitelné a alternativní zdroje energie. Není tedy divu, že si sestrojil malý solární automobil.

28.8.2014
SDÍLEJ:

Solární automobil Jaromíra Märze Foto: Foto: Jaromír März

„Když jsem byl ještě kluk, chodil jsem na elektrotechnický a letecko-modelářský kroužek. Jednou jsem viděl v technickém časopise ABC solární auta a jejich první závod. Velice mě to zaujalo, ale musel jsme si spoustu let počkat, protože až v dnešní době je možné koupit komponenty pro jejich stavbu," říká März.

Jaromír si svůj sem splnil a malý solární automobil si skutečně postavil. Jak na to se dozvěděl na internetu či v technické literatuře.
„Sestavil jsem malý solární automobil poháněný sluneční energií. Fotovoltaický panel na střeše automobilu nabíjí akumulátory, které napájejí elektromotor s elektronickou regulací výkonu a přes třírychlostní převodovku pohání automobil vpřed," vysvětluje März.

Solární auto stavěl tři měsíce.
„Je vyrobeno z 95 procent nových komponentů. Mezi nejdůležitější patří elektromotor s elektronickou regulací, akumulátory, fotovoltaický panel, převodovka z Jawa 50 Pionýr, bantamová kola, rám je svařen z ocelových profilů," pokračuje s tím, že elektromobil mu slouží k přepravě za nulové náklady.

„Energii potřebnou k pohonu dodává slunce, a když nesvítí, jde elektrická energie pro pohon z akumulátorů, které se mohou také nabíjet z elektrické sítě nebo malé větrné a vodní elektrárny. Solární auto nevydává za jízdy hluk a nevytváří žádné emise jako spalovací motory."
Solární auto není jeho první dílo. Vyrobil například elektrocentrálu na dřevoplyn, velký stirlingův motor, malou větrnou elektrárnu nebo sluneční hodiny, které má umístěny na domě v Koutě na Šumavě, kde žije a vyrábí.

„Chtěl bych si přestavět jízdní kolo na elektrokolo. Homologovaný kit EVBIKE na přestavbu s výkonem 250/500 Watů lze zakoupit za cenu kolem 11 500 korun. Dojezd na jedno nabití je několik desítek kilometrů a spotřeba elektrické energie je na 100 kilometrů minimální v hodnotě několika korun. Navíc není třeba řidičského průkazu, helmy a pojištění," dodává März.

Autor: Helena Bauerová

28.8.2014
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zloděj bez kalhot se chtěl do auta vloupat víkem od kanálu

Petr Sojka se strojem HB 350 z roku 1920 a Růžena Sojková s motocyklem Royal Enfield 225 z roku 1925 čekají na pokyn startéra.

Domažlickem projelo více než 140 veteránů

Vidičtí myslivci vypustili do volné přírody 40 mladých zajíců

Vidice – Myslivecký spolek Lichoň Vidice se rozhodl posílit zaječí populaci ve své honitbě.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

A zase ten Bakoš. Tentokrát sestřelil Jihlavu

Plzeň – Viktoria Plzeň vyhrála 2:1 v Jihlavě gólem z 92. minuty.

Další dealeři drog dopadeni

Tachovsko - Tachovským kriminalistům se v boji proti distribuci drog povedl další úspěšný zásah.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení